У сучасному інформаційному просторі бізнес все глибше занурюється в онлайн-світ. За допомогою сайтів можна продавати різноманітні товари та послуги, розвивати власний бренд або розповідати про себе мільйонам людей. Тому для того, щоб ваша платформа була популярна і її відвідували багато людей, необхідне SEO — оптимізація сайту для пошуковиків. Це досить складний процес, особливо для новачків, які лише починають працювати онлайн. Дехто звертається за допомогою до професіоналів. Однак можна впровадити деякі етапи SEO самостійно. Давайте розглянемо кілька основних моментів, які ви можете виконати самі, щоб покращити відвідуваність вашого ресурсу.
Що таке SEO та чому оптимізація сайту важлива для пошукових систем
Спершу варто чітко зрозуміти, що таке SEO. З англійської ця абревіатура перекладається як Search Engine Optimization — «оптимізація під пошукові машини». Якщо говорити максимально просто та зрозуміло — це комплекс різних заходів та прийомів, які допомагають вашому сайту зайняти вищу позицію у результатах видачі пошукових запитів.
Часто можна зустріти таке словосполучення як «SEO оптимізація», але це, як то кажуть, масло масляне — сама абревіатура вже включає в себе поняття optimization.
Для чого здійснюється така оптимізація? Уявімо, що звичайний користувач хоче замовити футболку з принтом власного дизайну. Більшість скористаються пошуковиком Google або ж Yahoo, Bing чи іншими. Для цього введуть запит. Зазвичай він виглядатиме так: «купити футболку з принтом з власним дизайном», «футболки з принтом замовити», «друк на футболках», тощо. Існує багато онлайн-магазинів, які надають такі послуги.
Пошуковик сканує всі сайти та оцінює їх за цілим китерієм параметрів — якість контенту, зручність для користувачів, створює свій рейтинг довіри тощо. І вибудовує ТОП сайтів, які «вважає» найкращими — вони будуть показані на перших місцях у видачі.
Тому важливо, щоб пошукова система змогла побачити ваш сайт серед сотень інших та ранжувати його достатньо високо — в ідеалі на першому місці в ТОПі. Потрібно, щоб система пропонувала користувачу ваш сайт при максимальній кількості варіантів запиту. Тобто щоб максимум популярних ключів було розміщено в тексті — і при цьому не втрачалася читабельність. Тоді є більша ймовірність, що користувач перейде за посиланням саме до вас і скористається вашими послугами.
Як бачите на скріні, Google навіть виділяє слова-ключі, за якими показує цей сайт.
SEO — оптимізація і просування сайту — дозволяє підняти саме ваш ресурс вище у результатах пошуку. Зазвичай близько 75% людей залишаються на першій сторінці видачі, де обирають потрібний сайт. Веб-ресурси поза першою сторінкою часто залишаються зовсім без уваги користувачів. Тому для бізнесів і веб-сайтів важливо мати високий рейтинг, щоб їхній сайт був саме на першій сторінці та максимально високо у списку.
Як провести SEO-аудит самостійно
Ви можете займатися SEO сайту самостійно. Але для цього потрібно в першу чергу його проаналізувати, знайти помилки та слабкі місця. Це допоможе виправити їх, щоб пошуковики могли краще аналізувати вміст сторінок сайту та пропонувати їх користувачам.
В першу чергу варто перевірити вміст сторінок та основні технічні показники сайту, важливі для просування:
-
Унікальність контенту на сторінках. Звісно, можна вручну перевіряти кожен текст, але вже існує можливість перевірити унікальність всього сайту, просто ввівши посилання на сайт у поле перевірки на спеціальних сервісах. Наприклад, така функція доступна у Copywritley.
-
Літературна грамотність та корисність контенту — це доведеться перевіряти вручну. Особливо це стосується інформаційної частини сайту — наприклад, блогу чи розділу «Про нас». Перечитайте статті, описи товарів та категорій, тексти на важливих сторінках — або довірте редактору цю роботу. Google звертає особливу увагу на те, наскільки корисний текст буде для відвідувачів сайту. Не пишіть текст під машини, орієнтуйтеся на інтерес читачів.
-
Наявність та кількість ключів, за якими показується сайт у видачі. Перевірити їх можна за жопомогою таких інструментів, як Ahrefs, SeRanking та інших сервісів, про які ми розповідаємо у статті «Як дізнатися трафік чужого сайту». Ці інструменти аналізують не лише трафік, а і ключі.
-
Індексація сторінок сайту в пошуковій системі. Для цього можна скористатися Google Search Console. Він дозволяє відстежувати трафік, поведінку користувачів, конверсії та інші метрики, які допомагають оцінити ефективність вашого контенту та стратегії SEO.
Він допоможе дізнатися кількість проіндексованих та не проіндексованих сторінок та повідомить причини, чому так відбулося.
Як видно на скріншоті, деякі сторінки не індексуються, тому що вебмайстер свідомо закрив їх від робота (вони не потрібні в індексі), а частина не знайдена або є дублем.
-
Наскільки швидко завантажуються сторінки. Для цього також є спеціальні сервіси, такі як webpagetest.org. Вони показують швидкість завантаження сайту та дають відповідні рекомендації. Часто саме в таких сервісах також можна побачити, наскільки успішно оптимізовані ваші зображення.
-
Наявність битих посилань — в нашій статті ви можете прочитати про те, як знайти та усунути биті посилання.
-
Наявність SSL-сертифікатів та переадресації по HTTPS. І тут знову допоможе Google Search Console — він покаже, чи немає у вас сторінок, які досі працюють по незахищеному протоколу HTTP.
-
Наявність та кількість внутрішніх посилань (внутрішня перелінковка). Внутрішні посилання або перелінковка не менш важливі для просування, ніж зовнішні. Щоб зрозуміти, чи є вони та куди ведуть, можна знову скористатися Google Search Console — зверніть увагу на «Внутрішні посилання» у розділі «Посилання» . Тут видно, на які сторінки найчастіше ведуть внутрішні посилання та в якій кількості.
-
Чи є у сайту зворотні посилання та скільки їх — це можна проаналізувати за допомогою таких сервісів як Ahrefs чи Serpstat. Пізніше розкажемо, що таке зворотні посилання та лінкбілдінг, а поки що просто запам’ятайте собі цей пункт.
Сервіс Ahrefs показує, що у Cityhost.ua дуже хороші показники — майже 11 тис зворотніх посилань та 1,3 тисячі доменів, які посилаються на наш сайт.
Проаналізувавши сайт, ви побачите його слабкі місця — наприклад, багато сторінок на протоколі HTTP, недостатньо унікальний контент та багато битих посилань. Але результати аудиту — це тільки частина того, що потрібно зробити. Інша частина складається з елементів, які складно порахувати. Після їхньої оптимізації ви зможете оцінити вплив оновлення тільки по тому, як покращуються позиції сайту в пошуковій системі.
А тепер давайте поговоримо про те, як самостійно оптимізувати всі важливі параметри для просування сайту.
Оптимізація тексту під пошуковики
На більшості сайтів, які ми бачимо, текст є головним контентом. Оскільки пошуковики ще тільки вчаться розпізнавати зображення, текст є для них дуже важливим орієнтиром, який допомагає зрозуміти, про що сайт. Тому оптимізація тексту — це крок, який не можна пропускати.
Корисність, унікальність та грамотність тексту
Головний фактор успіху, на якому наполягає сам Google — це корисний, цікавий та фаховий контент. Якщо текст буде написаний «машинною мовою» під SEO, це дійсно спершу допоможе збільшити трафік. Але користувачі швидко покидатимуть ваш сайт, якщо інформація буде написана складно і не нестиме для них користі. Тому трафік уже скоро зменшиться.
Тож варто робити акцент на простій подачі інформації, яка допоможе читачу вирішити його проблему або дійсно збагатить новими знаннями. Залежно від специфіки вашого сайту, намагайтесь дати максимальну цінність на сторінках та зробити весь контент на сайті унікальним. Google звертає увагу на фаховість автора чи інтерв’юера, тож варто робити колаборації зі спеціалістами — наприклад, писати статті про тонкощі програмування, консультуючись із професійними розробниками.
І звісно, текст має бути грамотним, адже грубі помилки свідчать про те, що у власників сайтів не вистачило грошей чи бажання зробити якісно таку базову річ, як тексти.
Якісний контент просуває сам себе — якщо у вас будуть дуже цікаві статті, інші сайти будуть посилатися на них, і ви отримаєте додаткове органічне зростання посилальної маси.
Про все це ми писали у статті «ТОП-10 порад із SEO та лінкбілдингу на 2023 рік» — вона актуальна й досі.
Ключові запити та семантичне ядро
Звісно, для просування потрібні ключові слова та семантичне ядро, створене на їхній основі.
Якщо говорити простими словами, то семантичне ядро — це набір слів та фраз, за якими користувачі зможуть знайти ваш сайт. Чим більше ключів, тим краще, але важливо, щоб вони були тематичними. Якщо ви продаєте чай, а на ваш сайт потрапляють за запитом «що таке Китайська стіна» — це може означати, що ви щось робите не так. Невідповідність ключів тематиці буде знижувати показники відвідуваності — користувачі будуть покидати сторінки дуже швидко, і це зафіксує пошукова машина.
Про те, як саме створити семантичне ядро, можна прочитати за посиланням.
Загалом семантичне ядро потрібно збирати ще до створення сайту та орієнтуватися на нього під час планування структури. Якщо ви лише плануєте зробити свій сайт, то ми нагодилися вчасно — наполегливо рекомендуємо зайнятися цим у першу чергу. До речі, заодно варто почитати статтю «Як створити свій сайт для бізнесу: самостійно, легко і відносно дешево».
Якщо ж ви створювали свій сайт без семантичного ядра — буде складніше виправити ситуацію, але все ж можливо. Для цього потрібно буде відредагувати тексти та внести в них ключі, за якими ви просуваєтеся:
-
Ключі основного наміру користувача. Наприклад, для сторінок, які пропонують товари чи послуги, це слова: купити, замовити, ціна тощо. Для інформаційних текстів це часто бувають запити: чому, що таке, як зробити, що це, і подібні.
-
Галузеві слова, які характеризують саме вашу галузь чи послуги. Для провайдера це можуть бути «домени», «хостинг», «віртуальний сервер». Для юридичного сайту – «адвокат», «юрдопомога», «договір», «нотаріус». Для сайту ресторану – «їжа», «доставка», «обід», «меню», тощо.
-
Додаткові слова, поєднані за змістом з галузевими — наприклад, «хостинг» прямо пов’язаний зі словом «сайт». Про підбір пов’язаних слів можна прочитати у статті про LSI-тексти.
Залежно від специфіки вашого ресурсу та продукту, який ви просуваєте, варто сформувати список ключових фраз. Також можна перевірити існуючі тексти на кількість ключових фраз. Наприклад, існують безкоштовні сайти, де можна проаналізувати тексти — istio.com, WordCounter, Textalyser, тощо.
Результати аналізу тексту на istio.com
Такі інструменти допомагають визначати найчастіше вживані слова в тексті, їхню щільність у відсотках, знаходять орфографічні помилки, визначають відсоток «води» в тексті та навіть можуть дати поради для покращення тексту.
До прикладу, SEO-спеціалісти з радять використовувати ключові слова з частотою 1-3%. Це значно покращує результат видачі в пошуці.
Оптимізований текст має містити ключі, по яких його зможуть знайти читачі. При цьому ключові запити мають бути вписані гармонійно та не вживатися у тексті занадто часто (це називають переспам ключами).
Індексація сторінок сайту
Якщо Google не проіндексував сторінку — її немає в базі і вона не буде показуватися у видачі. Причини її відсутності можуть бути різні — можливо, краулер недостатньо часто заходить на ваш сайт, і нові сторінки повільно індексуються. Але це можна зробити «примусово», вручну. В Google Search Console знайдіть розділ URL Inspection (Перевірка URL) і введіть в поле сторінку, яку хочете відправити на індексацію. Сторінка, яку перевіряли ми, вже проіндексована, але якщо її немає в індексі або інформація оновилася, можна відправити запит на індексування — Request Indexing.
Швидкість завантаження сторінок
Зверніть увагу на швидкість завантаження сторінки з різних пристроїв. Як швидко завантажується текстова інформація та мультимедіа? Що бачать користувачі під час довантаження? Це все важливо для ранжування сайту пошуковиком. До того ж, це важливо і для самих користувачів.
Якщо сайт було написано неграмотно та з помилками і завантаження сторінки триває довго – існує велика ймовірність, що через повільне завантаження користувач просто покине сайт вже за 5-10 секунд.
Про те, як можна збільшити час завантаження сторінки та оптимізувати сайт, читайте в нашій статті: Швидкість завантаження сайту — що означають TTFB, FCP, LCP, Total Blocking Time та інші показники.
SSL-сертифікат та HTTPS-протокол
Щоб пошукова система добре сприймала ваш ресурс, варто встановити SSL-сертифікат та використовувати HTTPS-протокол з’єднання. Google використовує наявність SSL-сертифіката як один з факторів ранжування для веб-сайтів. Веб-сайти з HTTPS-захистом мають перевагу в пошукових результатах перед веб-сайтами, що використовують лише HTTP.
Для більшості сайтів достатньо безкоштовного SSL-протокола, який на хостингу Cityhost можна встановити за пару кліків. У цьому ж розділі можна включити автоматичну переадресацію на HTTPS.
Внутрішня перелінковка
Важливо створювати посилання між різними сторінками на сайті. Наприклад, між головною сторінкою та сторінками з різними товарами та послугами, описом вашої компанії, контактними даними, тощо. Це допомагає пошуковим системам краще і швидше індексувати ваш сайт. Тобто пошукова система може легше сканувати сторінки вашого сайту, щоб видавати потрібну сторінку користувачу на запит.
Перелінковка допомагає залишатися довше на сайтах. Пошукова система бачить, що користувач довше знаходиться на нашому ресурсі, а отже йому там цікаво. Тому ваш сайт буде краще просуватися. Його частіше рекомендуватиме система пошуку і підніматиме його у рейтингу.
Ми можемо часто бачити прямі перелінки на сайтах новин чи медіа. Наприклад, після прочитання цікавої статті нам пропонують перейти за посиланням на іншу сторінку, щоб прочитати передісторію чи продовження статті або ж почитати текст на подібну тему. Ця стратегія працює і для різних інформаційних сайтів та навіть онлайн-магазинів.
Здобування зовнішніх посилань (лінкбілдінг)
Щоб підвищити довіру пошукових машин, потрібно розміщувати посилання на ваш сайт на інших ресурсах. Лінкбілдінг є досить ефективним способом просування. Наприклад, можна розміщувати посилання на сторінках соціальних мереж, інших сайтах та форумах.
Важлива задача лінкбілдінга — збільшення посилальної маси та рейтинга домена. Чим більше сайтів посилається на ваш веб-ресурс, тим більш трастовим його вважає пошукова система. Отримувати посилання можна за допомогою обміну гостьовими постами в блогах, розміщення галузевих новин у ЗМІ, надсилання цікавих статей у профільні медіа тощо.
Крім того, існують спеціальні біржі, на яких ви можете знаходити сайти, готові за певну плату розмістити статтю з вашими посиланнями — наприклад, це Collaborator, Referr або Whitepress. Втім, закупка посилань є доволі тонким інструментом, тому не радимо ним зловживати. Перед тим, як звернутися до такого способу лінкбілдинга, радимо уважно вивчити питання, адже велика кількість посилань з низькоякісних донорів може навпаки зашкодити просуванню.
Оптимізація зображень
Дієвим способом покращити сайт є оптимізація зображень — процес, який дає змогу зробити картинки привабливими для пошукових роботів. Це використання унікальних фото, правильний опис та атрибути. Докладніше про це читайте у нашій іншій публікації – SEO-оптимізація зображень: як оптимізувати картинки на сайті.
Також краще використовувати текстову інформацію, а не мультимедійну, оскільки пошукова система здатна аналізувати саме текст. Якщо ви розмістите певну інформацію у форматі зображень — пошукова система не зможе зчитати, що саме зображено та вказано на картинці.
Це ж стосується інфографіки та інших мультимедійних матеріалів. Якщо немає можливості замінити картинки на текстовий матеріал, цю інформацію можна продублювати в текстовому форматі, щоб пошукова система її побачила.
Мета-теги
Важливу роль у SEO оптимізації веб-сайту відіграють мета-теги. Це два основних елементи:
-
Title – заголовок, який відображається у результатах пошуку;
-
Description – опис сторінки, який також відображається у результатах пошуку.
Їхній вміст відображається у сніпеті, який формується у пошуковій видачі. Важливо, щоб Title відрізнявся від аналогічних заголовків у конкурентів в ТОП та був достатньо привабливим для читачів, щоб вони захотіли по ньому клікнути.
Title повинен мати довжину у 5-7 слів — якщо він буде занадто довгим, то обріжеться в сніпеті у видачі пошукової системи.
Оптимальна довжина Description — 160-170 знаків. У текстах обох мета-тегів мають бути основні ключі тексту та головне поняття, яке розкриває стаття. На скріні ми бачимо, що основне поняття — LSI-текст — винесено на початок Title.
Google часто самостійно формує Description, беручи частину першого абзацу або фрази, які йому сподобалися. Потрібно написати максимально лаконічний і точний опис, щоб Google захотів взяти саме його. Втім, не катастрофа, якщо пошуковик не захоче взяти ваш опис — важливо те, що Description обов’язково має бути, це покращує ставлення роботів до сторінок.
Структура тексту
Структура тексту передбачає як технічну, так і смислову організацію всіх його частин. Заголовки мають вибудовуватися у логічне дерево, де менший підзаголовок підпорядкований більшому. Пошукові краулери зчитують розмітку, тому важливо, щоб заголовки рівня H2 підпорядковувалися H1, а H3 були всередині H2. Це зручно і для краулерів, і для читачів.
Саме в заголовках варто використовувати ключові слова та фрази. Але робити це потрібно органічно.
Більше про те, як складати заголовки та будувати ієрархію, читайте в статті.
***
Як ми бачимо, розкрутка сайту SEO є надзвичайно важлива. Вона складається з багатьох аспектів, які можна опанувати навіть самому. Ви можете використовувати спеціальні інструменти для аналізу та оптимізації. Дотримуючись рекомендацій, ви зможете підняти рейтинг сайту і значно збільшити кількість відвідувачів.