На одних сайтах багато коментарів, як-от на DOU, де кожна стаття збирає десятки повідомлень. А на інших роками — жодного. Можна подумати, що перший випадок — це цікаві сайти, а другий — нецікаві. Та це не обов’язково так. Іноді люди залишаються для спілкування у пов’язаних соцмережах, іноді просто не бачать потреби висловлюватися. Але коментарі все ж потрібні для вашого сайту, тому нумо розбиратися у питанні — для чого та як залучати коментаторів до блогу.
Чому коментарі важливі для SEO та збільшення аудиторії бізнесу
Навіть сама можливість залишати коментарі до статей та постів у блозі добре сприймається пошуковими роботами та допомагає просувати домен у ТОП: це показує, що сайт відкритий для спілкування.
Про те, нащо блогу чи сайту коментарі з точки зору SEO, розповідає зокрема Google, а його думка чогось та варта. Search Engine Journal з посиланням на пошукового адвоката Google Джона Мюллера писав, що коментарі, хоч і не є самостійним фактором ранжування, все ж можуть позитивно вплинути на просування сайту. Якщо такі коментарі:
-
Релевантні темі сторінки.
-
Коректні (без спамних лінків, порушень закону тощо).
До того ж, на пошук впливає те, чи не видаляють коментарі надто часто.
Це допомагає пошуковику краще розуміти контент сторінки, його відповідність запитам и те, наскільки сайт «живий».
Коментарі, якщо вони цікаві користувачам, також можуть збільшити тривалість перегляду сторінки, особливо якщо люди втягуються в дискусію.
Крім SEO, є ще й звичайний людський фактор: люди бачать щирі відгуки, відповіді на запитання, стиль спілкування компанії, і це підігріває інтерес. Матеріали сайту отримують фідбек, живі відгуки, завдяки яким у майбутньому можна покращити контент.
Однак із тим, щоб залучити коментаторів, можуть виникати певні проблеми.
Читайте також: Що таке tone of voice — яким тоном бренду говорити зі своєю аудиторією
Як стимулювати аудиторію до коментування статей в блозі
Крок перший — дати можливість коментувати. Зазвичай ця опція не наявна за замовчуванням, тому варто додати її на сайт.
Ось тут перелічені прості способи додати віджет для коментарів. Який обрати — вирішувати вам. Можливо, варто попередньо поставити це питання аудиторії: наприклад, підняти його в пов’язаній з сайтом групі чи на відповідній сторінці соцмереж. Це буде додатковою темою для спілкування з читачами. Власне кажучи, зручне коментування — перший крок до появи коментарів. Нехай там не буде забагато капчі, потреби логінитись чи перелогінюватись, складного інтерфейсу, нічого, що перешкоджає можливості швидко залишити коментар.
А далі починається цікава гра у «спіймай коментатора», яка побудована на звичайних міжлюдських мережевих стосунках.
Дайте читачам знати, що у вас можна залишити коментар
Оголосіть через усі канали зв’язку, що відтепер ви чекаєте на коментарі безпосередньо на сайті. Якщо ви активно представлені в соцмережах, людям може бути звичніше писати саме там. Тому варто повторювати це повідомлення не один раз, а, скажімо, раз на тиждень, додавати до електронної розсилки, якщо вона є.
При спілкуванні з прихильниками вашого бізнесу в соцмережах треба враховувати, що для того, аби залишити коментар безпосередньо на сайті, треба вийти з соцмережі ще кудись. Зайві дії користувачі не люблять, тому доведеться мотивувати їх.
Анонсуючи — пропонуйте коментувати
Щоразу, коли ви анонсуєте в соцмережах новий допис із блогу, статтю чи появу товару, закликайте залишити коментар. Спитайте, чи користувачам подобається матеріал, чи є їм що додати, чи не хочуть вони вказати на помилку.
Дайте коментаторам стимул
Стимул може бути як матеріальний, так і нематеріальний. Нематеріальні стимули — це увага. Наприклад, люди люблять говорити про себе, тож можна попросити поділитися в коментарях своїм досвідом використання якогось товару, досвідом спілкування, досвідом пошуку відповідей. Може також спрацювати навіть заклик до кумедної переклички в коментарях. Наприклад, можна згадати шквал смішних коментарів на сайті Rozetka до іграшки бобра, яка початково призначалася для собак, але стала приємним сувеніром.
Треба, щоб коментатори, які активно дописують на сайті, почувалися важливими. Можна надати їм якісь символічні відзнаки у вигляді електронних листівок, оцінити у відповідях їхній досвід. Варто дати можливість активнім коментаторам впливати на вміст блогу, якщо йдеться про блог, або на якісь аспекти роботи: наприклад, обрати з кількох варіантів лого, наступну теми допису, героя для інтерв’ю тощо.
Можуть бути і чисто матеріальні стимули, наприклад:
-
надавати авторам цікавих коментарів промокоди на знижки;
-
влаштувати конкурс коментарів з призом.
Неодмінно відповідайте на коментарі
Особливо важливо робити це, якщо коментар розлогий, людина ставить питання, ділиться досвідом. Якщо ви будете брати участь у дискусії, дописувачі відповідатимуть, і спілкування на сайті може стати приємною звичкою.
Читайте також: Як верифікувати користувача на сайті: дзвінки, SMS, електронна пошта
Пишіть дискусійні пости
Найзгуртованіші спільноти обговорюють все ж не колір наступної моделі чайника, а щось гостре. Це можуть бути навіть теми зміни моди, але такі, які викликають максимально багато протилежних думок: туфлі-човники чи кеди під класичну сукню? Плюс сайз чи виключно худі моделі? Висока мода чи «якесь незрозуміле ганчір’я»? Можна питати, чи вважають читачі блогу, що варто наслідувати якусь модну тенденцію, і дивитися на дискусію. Можна спитати щось про плани щодо кар’єри, останні новини техніки — залежно від теми блогу. Головне — бути готовими до суперечок різного градусу розпеченості.
Як модерувати та фільтрувати коментарі
Перш за все, і ми уже про це говорили — коментарям слід приділяти увагу, дякувати за те, що дописувач поділився досвідом, ставити уточнювальні питання. Останнє — якщо тільки всі не говорять уже активно між собою. З часом спілкування між відвідувачами сайту може стати невимушеним і без активного посередництва модератора. Що точно не варто робити — це видаляти коментарі, які просто не сподобалося. Причин для видалення може бути всього кілька:
-
образи, погрози, порушення закону;
-
спам, реклама, зокрема з лінками на інші сайти, не узгоджена з вами;
-
офтоп, якщо ви заздалегідь встановили таке правило.
Пошукові роботи «не люблять» сайти, на яких часто видаляють коментарі. Зате якщо ви залишаєте коментарі гідно опрацьованими, це викликає повагу і відчуття, що ваш сайт максимально чесний з користувачами.
Читайте також: Що може розказати теплова карта сайту та як її створити
Сервіс для роботи з коментарями
Скласти єдиний список найкращих сервісів тут не вийде, оскільки для різних систем існують різні плагіни та розширення. Проте ось які опції корисно було б шукати при виборі:
-
можливість виділяти окремі гілки коментарів, коли користувачі відповідають одне одному;
-
опція відміток для важливих коментарів;
-
ранжування по релевантності, популярності;
-
приховування окремих гілок;
-
можливість цитувати частину тексту з коментаря, на який відповідають;
-
ролі модераторів, хто може видаляти коментарі, хто — тільки ставити зауваження.
Не всюди будуть абсолютно всі ці опції, але при розгляді плагінів варто взяти їх до уваги.
Взірцем активного коментування можна вважати блоги на DOU. Біля кожної статті навіть можна побачити, скільки коментарів вона зібрала.
Як організувати модерацію коментарів
Варто одразу визначити, хто в команді буде за це відповідати, щоб не було різночитань і ситуацій «я думав, це зробить хтось інший».
Далі потрібно хоча б між собою узгодити певні правила: в якому випадку коментар видаляється, що відповідаємо на найбільш поширені питання тощо. І головне — варто приблизно розуміти, як діяти у випадку негативних чи образливих коментарів.
Це, мабуть, найголовніше питання: що казати, якщо нас ображають. Ось тут є цікава інструкція, як працювати з негативними відгуками на зовнішніх сайтах, вона помічна і при модеруванні коментарів у блозі чи на сайті. Проте вона зосереджена на несправедливих негативних коментарях, а напевне траплятимуться випадки, коли користувачі обурені справедливо. Ось кілька основних правил роботи з такими коментарями:
-
не реагувати емоційно;
-
не використовувати однотипні швидкі відповіді;
-
максимально уточнити, що саме обурює клієнта і подякувати за фідбек;
-
якщо це не відгук на товар, постаратися уточнити свою позицію, якщо на товар чи послугу, яка надається через ваш сайт — можна постаратися виправити ситуацію (замінити товар, дати знижку на наступний, маленький подарунок) і попросити вибачення.
Дуже важливо, щоб людина, яка відповідатиме за коментарі, була здатна уважно читати їх, не піддаючись емоціям, і спокійно відповідати, дякуючи за фідбек, і обстоюючи свою позицію виважено, без негативу вже на адресу читача. Навіть якщо читач піде все одно невдоволений, відповідь залишиться на сайті, і наступні читачі бачитимуть, що з ним спілкувалися спокійно, ввічливо і професійно. Це — дуже добре для репутації сайту.
Постійно модеруючи коментарі, відзначаючи внесок кожного учасника спілкування і заохочуючи брати участь в обговореннях, за деякий час можна сформувати активну лояльну спільноту. Вона підтримуватиме сайт «живим», даватиме зворотній зв’язок і показуватиме пошуковикам, що ці сторінки не лише оновлюються, але і корисні.