CityHost.UA
Допомога і підтримка

Відмовляємося від російського напрямку: як переорієнтувати бізнес на захід

 5623
30.03.2022
article

 

 

Повномасштабна війна росії з Україною призводить до повного переформатування українського підприємництва в усіх галузях. Це означає тільки одне — більше ніякого бізнесу на російських теренах, адже кожною копійкою ми підтримуємо економіку агресора. 

Ми вже писали про це у статті «Скільки ми ще будемо годувати російську IT-галузь?», але проблема стосується не лише IT, а і всього бізнесу загалом.  

А отже, потрібно думати про орієнтацію бізнесу в інші країни, насамперед на захід, де є платоспроможні цільові аудиторії та багато потенційних партнерів — виробників та дистриб'юторів. 

Які кроки можна здійснити, щоб наблизити свій бізнес до іноземної аудиторії? 

Мовна політика

Подивімося, які мовні версії були на сайтах українських компаній до 24 лютого. Перважала російська версія, українська була як мінімум другорядною, часто її не було зовсім. Англомовні версії зустрічалися в поодиноких випадках. Розглядаючи сайт компанії, не завжди можна було зрозуміти, де її основний офіс — в Україні чи на росії. 

Після початку наступу ситуація кардинально змінилася — на сайтах з’явилася інформація про те, що це український бізнес, розробники почали терміново додавати українську версію. І це не може не радувати.

Наступний крок — створення англомовної версії для користувачів із західних країн. Якщо ви створюєте продукт, який легко реалізувати в інших країнах (наприклад, як у Cityhost — надання хостингу та реєстрація доменів), то достатньо перекладу інтерфейсу та панелі керування. 

Для інших напрямків доведеться продумати адаптацію продуктів під іноземних клієнтів або створення нових лінійок, які існуватимуть поруч з українськими версіями. 

Все це вимагатиме вкладення коштів та найму перекладачів, можливо навіть на постійній основі, але інвестиція того варта. 

Юридичні питання

Щоб працювати за кордоном легально, може знадобитись оформити свою діяльність у правовому полі. Відкриття філії або представництва може бути корисним для підприємства у плані оподаткування, адже в деяких країнах податки нижчі, ніж у нас. Також цей крок необхідний в разі, якщо ви будете шукати поставників та партнерів у країні, де здійснюєте підприємницьку діяльність. 

Юридична особа має право відкривати філії та представництва в Україні та за її межами. Такі одиниці не є окремими юридичними особами та відрізняються у функціях:

  • Філія виконує всі функції материнської компанії (тобто якщо це торгове підприємство, то філія також буде продавати товари у відповідному брендованому приміщенні);

  • Представництво тільки представляє та захищає інтереси компанії, провадить документообіг. 

Отже, якщо ви не плануєте відкривати фізичний магазин в іншій країні, достатньо представництва, яке засвідчить вашу юридичну присутність.

Чи потрібно інтернет-магазину, який надсилає товари в інші країни або надає цифрові послуги, реєструвати філію за кордоном? Технічно ви можете торгувати просто зі свого українського офісу. 

Але якщо йдеться про фізичний товар, у такій формі роботи є істотний мінус — тривалість доставки. Ваша продукція буде шукати отримувача тижнями, як це відбувається з китайськими товарами з AliExpress. Тому без філії не обійтися — як мінімум потрібно буде організувати склад, щоб споживачі отримали замовлення якомога швидше без усіх перипетій проходження через кордони. 

Якщо ж ви надаєте цифрові послуги (програмування, дизайн тощо), то можна працювати без представництва, надаючи послуги іноземним клієнтам як ФОП третьої групи (для фрілансерів) або ТОВ.

Пошук нових партнерів

Один у полі не воїн, отже, маючи серйозні наміри на закордонному ринку, потрібно буде шукати партнерів. Це поставники матеріалів та устаткування, логістичні компанії, торгові площі, маркетингові агенції, дистриб'ютори тощо. 

Шукати партнерів можна самостійно, якщо вже є якісь контакти, а можна звертатися до спеціальних інституцій, покликаних об’єднати підприємців різних країн. 

Наприклад, Enterprise europe network (Європейська мережа підприємств) — організація, яка допомагає в пошуці партнерів та організовує різноманітні події, спрямовані на налагодження контактів. Також за допомогою EEN можна знайти технології та продукти для розвитку свого бізнесу, а також майданчики для просування. 

Закордонні платежі

Щоб працювати із закордонними покупцями, потрібно здійснювати валютний еквайринг — безготівковий розрахунок для клієнтів в іноземній валюті. 

Продумайте, як нові клієнти будуть здійснювати зі своєї країни платежі у національній валюті. Для цього потрібно скористатися міжнародними платіжними системами. 

Це вже всім відомі Visa, Mastercard, American Express, система міжбанківських платежів Swift тощо. Вони дозволяють отримувати гроші в іноземній валюті як на банківську карту, так і на розрахунковий рахунок. 

В Україні вже працюють платформи, які дозволяють бізнесу здійснювати міжнародні платежі — достатньо тільки підключити їх та налаштувати згідно з інструкціями.

Це такі сервіси:

Одне з питань, яке потрібно вирішити при підключенні міжнародних платежів — це комісія за переказ та за конвертацію валюти у гривні. Оскільки вона може істотно зменшити отриманий платіж, потрібно шукати варіанти з невисокою комісією. І тут для українського бізнесу є хороші новини, оскільки багато іноземних платіжних систем знижують ставку для наших громадян, щоб підтримати Україну в складний час.

Для отримання переказів можна використовувати такі міжнародні сервіси. 

PayPal

Донедавна PayPal працював тільки в одному напрямку і дозволяв здійснювати платежі лише з України. Тепер відкрито двосторонній трафік для коштів, тож можна використовувати цей платіжний інструмент для бізнесу. Ба більше — компанія полегшила умови користування для українців, зокрема прибрала комісію за перекази, що має істотно допомогти тим, хто планує вийти на міжнародний ринок. 

Wise

Wise — британський фінансовий сервіс для відправки коштів у 80 країн світу. Він дозволяє не лише здійснювати трансфери, а й отримувати зарплату за кордоном, оплачувати покупки, мати власну картку для розрахунків. 

Ця компанія також покращила умови для українців, знизивши комісію для переказів у гривнях та збільшити ліміт для переказів в Україну. Таким чином платформа заохочує надсилати благодійні кошти для підтримки людей, постраждалих від війни. 

Payoneer

Payoneer — платіжна система з офісом у Нью-Йорку, яка розрахована як на фрілансерів, так і на підприємців та інтернет-магазини. 

Кошти з акаунту Payoneer можна виводити на картку будь-якого українського банку або оформити картку від сервісу і використовувати її для розрахунків у магазинах, переказу коштів чи знімати готівку в банкоматі. 

Оскільки ця система працює вже давно (з 2005 року), то вже має налагоджену співпрацю з багатьма різноманітними платформами. Так, сервіс інтегрований з великими біржами фрілансу, фотостоками, маркетплейсами. Реєстрація акаунту доступна безкоштовно і для ФОП, і для фізичних осіб. 

Зазначимо також, що всі три згадані платіжні сервіси з початком повномасштабного вторгнення зупинили свою роботу на росії. 

Читайте також: «Огляд платіжних систем: Interkassa, LiqPay, EasyPay, Portmone, Fondy, WayForPay». 

Рекламні кампанії за кордоном

Для того, щоб знайти нових клієнтів за кордоном, потрібно працювати над рекламою. 

Ви можете користуватися вже існуючими акаунтами у поштових сервісах та соцмережах, змінюючи тільки налаштування таргетингу. 

Наприклад, в Google Ads є можливість створювати рекламні оголошення для будь-якої геолокації, де можуть бути ваші потенційні клієнти — читайте інструкцію (nofollow). Так само є можливість налаштувати геотаргетинг для інших країн у продуктах Meta — Facebook та Instagram.

Звісно, оголошення для іноземної аудиторії будуть інакшими, ніж для українців — не лише національною мовою, а і з урахуванням меседжів, які позитивно сприймуть читачі. Менталітет та запити на продукцію відрізняється в різних країнах і регіонах, тож перед запуском кампанії варто проконсультуватися з маркетологом, який добре розуміє специфіку місцевих ЦА. 

Біржі фрілансу

Якщо ваш бізнес — фріланс, то ви знаєте, що в Україні не надто багато майданчиків для пошуку замовлень. Вони хороші та варті уваги (наприклад, Freelancehunt, Freelance.ua), але не можуть повністю покрити попит на роботу від усіх наших спеціалістів — копірайтерів, дизайнерів, програмістів, SEO-спеціалістів.

Західні біржі фрілансу не лише розширюють поле для пошуку клієнтів — у них і розцінки вищі. Єдина складність у роботі з цими майданчиками — потреба у знанні англійської мови. Втім, для багатьох українських фрілансерів це вже зовсім не проблема.

Upwork — найвідоміша та найпопулярніша біржа фрілансу, на якій можна знайти замовлення в різних галузях: розробка, дизайн, копірайтинг, переклади, маркетинг, юриспруденція, адміністрування тощо. 

Freelancer — глобальна біржа, розрахована здебільшого на розробників, але є багато пропозицій щодо дизайну, текстів і перекладів, маркетингу тощо. 

Fiverr — біржа з широким переліком спеціалізацій. Окрім уже згаданих розробки чи копірайтингу знайдуться замовлення на музику, голосові записи, послуги стилістів, модельєрів, репетиторів, астрологів і багато-багато іншого. 

Behance — більше схожа на соцмережу, у якій дизайнери та ілюстратори викладають свої доробки. Працює як портфоліо, яке можна продемонструвати працедавцю. Замовники часто шукають виконавців саме тут. 

Constant Content — біржа для копірайтерів, на якій можна продавати тексти. Цей майданчик дбає про репутацію, тому потрапити туди не дуже просто. Потрібно знати англійську мову. 

Насправді таких бірж багато, і фрілансер будь-якого напрямку може вподобати із десяток зручних майданчиків та працювати одразу на декількох. Шукайте і знайдете. 

Служби доставки

Є товари, на які замовники готові чекати з іншої країни навіть місяць чи два. Це стосується хенд-мейду, ексклюзивних виробів на замовлення, живопису, а також промислових товарів належної якості, з невеликим накладом випуску чи унікальним дизайном. 

Якщо ви продаєте такі товари, потрібно організувати процесс доставки за кордон. В Україні працює цілий ряд компаній, до яких можна звернутися за послугами перевезення. 

Укрпошта є членом Міжнародного поштового союзу та здійснює відправлення практично в усі країни світу. 

Нова Пошта має послугу «Нова пошта Глобал» для приватних осіб та для бізнес-клієнтів. Є авіаційна, автомобільна та доставка залізничним транспортом.

DHL також має широку мережу міжнародних сполучень. Заснована у США ще в кінці 1960 років, компанія має багато підрозділів у всьому світі. Пропонує доставку документів і посилок, а також габаритних вантажів за допомогою авіаперевезень, морських шляхів та наземним транспортом. 

Fedex — американська компанія, яка доставляє у 220 країн світу як невеликі посилки, так і більші вантажі. Пропонує цілий ряд тарифів, серед яких є навіть можливість відправити терміновий вантаж літаком в будь-яку країну, і він буде отриманий протягом 2-4 днів. 

UPS (United Parcel Service) — також американська служба, спеціалізується на експрес-доставці документів та вантажів. Має підрозділ, який займається логістикою, та власну авіакомпанію. Швидко доставляє міжнародні експрес-відправлення в будь-яку країну.

Про служби доставок по Україні ви можете прочитати у статті «Огляд служб доставки: Нова Пошта, Укрпошта, Meest, Justin». 

Маркетплейси

Західні маркетплейси мать такий самий ефект, як і західні біржі фрілансу — не лише відкривають ширші можливості, а і дозволяють вийти на платоспроможних покупців із розвинених країн. Тут теж потрібне знання англійської мови, а самі магазини мають доволі суворі правила. Але якщо вдастся розкрутити магазин на такому майданчику, можна не лише збільшити товарооборот, а і ввести до лінійки нові продукти, цікаві західній аудиторії. 

Amazon — найбільший світовий маркетплейс, заснований у США. У часи створення (1994) це був інтернет-магазин для продажу книг, але зараз у ньому продається все, що завгодно. Він з’явився в Україні тільки у 2021 році, тож можна починати освоювати його можливості. 

Ebay — також американська компанія, майданчик для онлайн-торгівлі різноманітними товарами. Базовою відмінністю від звичайних інтернет-магазинів є система аукціонів. 

Etsy — найбільш відомий у світі магазин для продажу товарів ручної роботи. Західні користувачі люблять унікальні речі, створені власними руками, і готові платити за них відповідну ціну. Тому саме тут наші майстри і майстрині знаходять клієнтів.

Освоєння цих платформ вимагатиме певного часу та зусиль, але існує багато статей, відеокурсів та навіть платних курсів, які допоможуть з усім розібратися. 

***

Вихід на закордонний ринок — справа, яка потребує часу, зусиль та додаткових інвестицій. Але саме зараз час це зробити, коли весь світ відкритий для співпраці з українцями, бажає підтримати та ставиться до нас із куди більшою повагою та навіть захопленням, ніж до початку вторгнення. Отже, незважаючи на всі труднощі в країні, саме зараз найкращий час для того, щоб назавжди відмовитися від співпраці з росією та знайти нові вектори для розвитку.


Сподобалася стаття? Розкажіть про неї друзям: