CityHost.UA
Допомога і підтримка

Як зареєструвати ФОП для IT-фрілансерів та яку групу вибрати

 12275
08.12.2021
article

На фрілансі працює багато IT-фахівців — розробники ПЗ та ігор, тестувальники, копірайтери, дизайнери, перекладачі. Для повноцінної роботи професіонала важливо не лише орендувати сервер, створити рекламний сайт чи зареєструватися на біржі для фрілансерів. Важливо подбати про те, щоб вся діяльність здійснювалася в рамках закону.

Коли IT-фріланс тільки з'явився, ніхто не прагнув реєструвати бізнес. Але сьогодні все більше вільних фахівців вважають за краще отримувати «білий» заробіток і стають повноправними платниками податків.

Навіщо та як зареєструвати ФОП в Україні у 2022 році? Давайте розберемося.

 

 

Що таке ФОП та хто може його зареєструвати

ФОП — це фізична особа-підприємець, форма провадження підприємницької діяльності від імені фізособи. Це спрощена система оподаткування, що дозволяє працювати без оформлення статусу юридичної особи. За аналогом із назвою системи таких підприємців часто називають «спрощенцями». Друга назва системи — єдиний податок, тому підприємців також називають «єдиноподатниками».

Важливий плюс «спрощенки» у тому, що підприємець може самостійно подавати звіти та рахувати свої податки, не наймаючи бухгалтера. Багато ФОПів все одно передають документацію професійним бухгалтерам, особливо якщо є наймані співробітники, але це робиться здебільшого для оптимізації власного робочого навантаження.

Зареєструвати ФОП може будь-який громадянин України віком від 18 років та іноземці з видом на проживання та дозволом на працевлаштування.

Багато фрілансерів вже мають статус підприємця, але є й ті, хто ще сумнівається. Тож давайте відповімо на наступне запитання.

Навіщо реєструвати ФОП?

Здавалося б, навіщо займатися усією цією тяганиною з реєстрацією, звітністю, сплатою податків? Але IT-фрілансер, який має хороший постійний заробіток, має багато причин для реєстрації ФОП.

  • Кредити та інвестиції для бізнесу. Наприклад, ви вирішили розширюватись і створити свою студію з розробки сайтів або копірайтингу. Спочатку знадобляться вливання — для оренди офісу, оплати перших зарплат штатним співробітникам, покупки хостингу, реєстрації домену, розробки сайту і так далі. Або у вас є цікавий стартап, під який шукаєте інвесторів. Вступати в будь-які ділові відносини можна лише за наявності реєстрації бізнесу.

  • Довідка про доходи. Бувають ситуації, коли під час оформлення документів потрібно обов'язково подавати довідку про доходи. Найчастіше це оформлення візи чи кредиту. Наприклад, США може запросто відмовити у туристичній візі, якщо у вас мало зв'язків із батьківщиною (немає постійної роботи, сім'ї) та недостатньо коштів для поїздки. Країни, популярні для заробітків мігрантів, відмовляють у візі щоразу, коли є підозра на нелегальне працевлаштування або спроби емігрувати. Та сама історія з кредитом — якщо ви офіційно безробітний, то шанс отримати іпотеку чи інший великий кредит зводяться нанівець.

  • Довіра клієнтів. При роботі з фрілансерами замовники найчастіше віддають перевагу оформленим підприємцям. Так вони можуть документально зафіксувати співпрацю та мати можливість відстоювати свої права у разі несумлінного виконання роботи.

  • Можливість працювати із закордонними замовниками. Якщо ви працюєте через біржу, то зможете співпрацювати із закордонною клієнтурою без ФОП. Але біржа — це радше стартовий майданчик. Багато фрілансерів із часом виходять за її рамки і починають спілкуватися із замовниками безпосередньо. І тут уже потрібний статус підприємця.

  • Трудовий стаж та пенсія. Ті, хто офіційно не працював або мають трудовий стаж менше 15 років, отримуватимуть виплати у розмірі мінімального прожиткового мінімуму. ФОП отримують трудовий стаж та пенсію залежно від того, який ЄСВ вони сплачували.

  • Штраф за ведення підприємницької діяльності без реєстрації – до 85 тис грн.

  • Для власників сайтів — можливість купити SSL-сертифікат з перевіркою компанії (OV), який надає надійніший захист фінансових даних клієнтів на веб-ресурсі.

Переваги оформлення ФОП

Яку групу вибрати

Для фрілансерів підходять ІІ та ІІІ група спрощеного оподаткування. Інші групи не підходять через обмеження та специфіку: на І групі можна тільки займатися торгівлею на ринку та надавати побутові послуги населенню, IV призначена тільки для агровиробників. Отже, які умови роботи для фрілансерів на двох вищезгаданих групах?

II група

  • Дохід не більше 834 мінімальних заробітних плат (5 421 000 грн).

  • Можливість наймати працівників — до 10 осіб.

  • Дозволені види діяльності — будь-які послуги населенню чи платникам єдиного податку (крім заборонених на єдиному податку).

  • Ставка податку — 20% від мінімальної зарплати (1300 грн) та 22% ЄСВ (1430 грн).

ІІІ група

  • Дохід не більше 1167 мінімальних заробітних плат (7585500 грн).

  • Можливість наймати працівників — необмежена.

  • Дозволені види діяльності — будь-які послуги (крім заборонених на єдиному податку).

  • Ставка податку — 5% від доходу та 22% ЄСВ (1430 грн).

Суми, про які ми говоримо, є актуальними у грудні 2021 року, коли мінімальна зарплата становить 6500 гривень. Згодом вони змінюватимуться разом зі зростанням зарплат.

ЄСВ — це внесок до пенсійного фонду, який у майбутньому формує пенсію підприємця. Вказана сума — мінімально допустима. Можна вносити більше — тоді й пенсія буде більшою.

Яку групу вибрати? Істотна відмінність закладена у дозволених видах діяльності. На ІІ групі можна надавати послуги лише населенню та єдиноподатникам. Тобто замовником уже не може бути підприємство, яке сплачує податки за загальною системою чи не є резидентом України. На III групі можна працювати з усіма, у тому числі з іноземцями та юрособами. Оскільки IT-шники часто співпрацюють з іноземними замовниками, вони зазвичай обирають ІІІ групу. Але якщо ви надаєте послуги лише фізичним особам та ФОП в Україні — можна брати ІІ групу.

Як вибрати КВЕДи для фрілансера

КВЕД — це класифікатор видів економічної діяльності. Він конкретизує роботу підприємця.

Можна реєструвати одразу кілька КВЕДів — ніхто не сваритиме за те, що якийсь не використовується. А от якщо ваша діяльність не відповідає жодному з КВЕДів, тоді можна отримати штраф. Так що тут краще перестрахуватися.

Вибрати можна в переліку КВЕДів у секції J, що відповідає за інформацію та телекомунікації. Найчастіше IT-фрілансерам підходять КВЕДИ з розділів 62 (Комп'ютерне програмування, консультування та пов'язана з ними діяльність) та 63 (Надання інформаційних послуг).

Переваги реєстрації ФОП для найманого працівника

Реєструвати ФОП можна не тільки для роботи на себе. Наразі в IT-компаніях поширена практика, коли постійний співробітник працює не за трудовим договором чи трудовою книжкою, а реєструється як ФОП. Співробітництво відбувається за принципом замовник-виконавець.

Така форма вигідна обом сторонам.

Економія на податках

Давайте порахуємо. Якщо спеціаліст працює за наймом, він сплачує 18% податків та 1,5% військового збору, а роботодавець віддає державі за кожного працівника 22% від його зарплати. Загалом виплати з двох сторін становлять понад 40%. Візьмемо зарплату, наприклад, 20 000 гривень. Після вирахування податків із працівника йому залишається близько 16 400. Плюс до цього підприємство сплачує за нього 4 400 податку. У результаті співробітник обходиться компанії майже 25 тисяч на місяць, отримуючи при цьому на руки трохи більше 16 тис.

А тепер візьмемо для прикладу ФОП третьої групи. Вона передбачає сплату 5% від доходу та ЄСВ у розмірі 1430 грн. П'ятивідсотковий податок з доходу 20 000 — 1 тисяча гривень. У результаті на руки виходить 17 500. При цьому роботодавець нічого не платить за співпрацю зі спеціалістом – він просто сплачує замовлення.

Економія, як кажуть, очевидна.

Більше можливостей та свободи

Друга вигода – велика свобода для обох сторін, але й більша міра відповідальності. Коли працівника найнято в штат, його складно звільнити, навіть якщо він не справляється зі своїми обов'язками — його захищає законодавство. Якщо він зареєстрований як ФОП, можна просто припинити давати йому замовлення. Це стимулює працівників робити свою роботу якісно.

Сам IT-шник також не прив'язаний до одного роботодавця. Він може брати замовлення в інших клієнтів і в будь-який момент перейти в іншу компанію без паперової тяганини. Така ситуація мотивує наймача не просто оплачувати замовлення вчасно, а й вибудовувати із працівниками позитивні стосунки, намагаючись вигідно виглядати на тлі конкурентів.

Старт для компанії

На II і III групі можна наймати працівників, і це дозволяє розширюватися. Сьогодні ви працюєте як одиночний виконавець, завтра вже делегуєте частину завдань іншим фахівцям, а післязавтра це серйозний бізнес.

Гнучка податкова система дозволяє переходити з однієї групи на іншу, а коли підприємець уже не вміщується до рамок ФОП, він може зареєструвати ТОВ.

Як зареєструвати ФОП

Раніше реєструвати ФОП можна було лише «ногами» у так званих ЦНАПах, у нотаріуса чи спеціальних акредитованих об'єктах держреєстрації. Процес був довгий і складний — це ще одна причина, чому підприємці не поспішали сплачувати податки. Особливо ускладнював процедуру той факт, що реєструватися та подавати звітність можна лише за місцем прописки.

Нині процедура відкриття ФОП в Україні значно спростилася, оскільки доступна реєстрація в режимі онлайн. Ви так само реєструєтеся за місцем прописки, але можна вести діяльність де завгодно і подавати всі звіти в електронному вигляді. Тому фактично можна взагалі не приїжджати до рідного міста, якщо там не мешкаєте.

Перед реєстрацією ФОП потрібно отримати електронний цифровий підпис (ЕЦП). Її найпростіше оформити через свій банк, наприклад, отримати ЕЦП через ПриватБанк.

Потім потрібно створити обліковий запис на державному порталі «Дія». Багато хто вже має облікові записи, створені під COVID-сертифікати, права або студентські. Але якщо облікового запису немає, дуже просто зареєструватися через BankID. Потрібно просто пройти автентифікацію, таку як для входу до свого кабінету — і система підтягне всі персональні дані з банку, які за бажання можна відредагувати. Є й інші методи реєстрації.

Щоб оформити ФОП, потрібно знайти розділ на сайті:

Послуги ⇒ Бізнесу ⇒ Створення бізнесу ⇒ Автоматична реєстрація ФОП

Розділ Автоматична реєстрація ФОП

Процес максимально зрозумілий та простий, підтвердження реєстрації ви отримаєте на електронну пошту. До сайту та додатку «Дії» у користувачів поки ще багато питань та претензій – він періодично зависає та «глючить». Але навіть у такому вигляді оформити бізнес через портал зручніше, ніж відстоювати черги та обходжувати інстанції особисто.

Сплачувати податки та подавати звіти можна через електронний кабінет платника податків на сайті податкової служби.

При першому погляді може здатися, що оформити та вести ФОП самостійно складно. Але, розібравшись у системі, ви побачите, що нічого складного у ній немає. Спрощене оподаткування спеціально розроблялося так, щоб свій невеликий бізнес міг вести і таксист, і продавчиня одягу на ринку, і фрілансер-програміст.


Сподобалася стаття? Розкажіть про неї друзям: