CityHost.UA
Допомога і підтримка

РРО: що це таке і кому потрібен, огляд сервісів програмного РРО

 23117
12.01.2022
article

Перший день нового 2022 року став для підприємців вирішальним. Саме з 1 січня вступили у дію зміни до Закону України №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Це означає, що всі ФОПи другої-четвертої груп (на спрощеній та загальній системі оподаткування), зобов’язані запровадити використання РРО. Простіше його називають касовим апаратом.

У жовтні 2019 року Володимир Зеленський підписав відповідний наказ, який спричинив шквал протестів ФОПів. Представники бізнесу домоглися того, що через рік був затверджений законопроект про відтермінування запровадження до 1 січня цього року. 

У грудні 2021 року відбулося засідання Верховної ради, в якому мали розглядати ще одне відтермінування, але питання не змогли включити до порядку денного через нестачу голосів. Незважаючи на демонстрацію під стінами, яка відбувалася під час засідання, дату вступу закону в дію не вдалося відсунути. 

Єдине послаблення для ФОПів полягало в тому, що 23 грудня 2021 року Кабінет Міністрів звільнив від обов’язку використання РРО деякі категорії підприємців, які займаються роздрібною торгівлею в селі. 

Вартість касового апарату може сягати 20 тисяч гривень, але проблему вирішують програмні РРО, про які ми сьогодні й поговоримо. Вони надаються як безкоштовно, так і платно — все залежить від конкретного сервіса.

 

 

Що таке РРО?

РРО розшифровується як реєстратор розрахункових операцій. Це пристрій, який підприємці зобов’язані використовувати  під час продажу товарів чи надання платних послуг. Як можна здогадатися з назви, він реєструє розрахункові операції, передаючи дані до податкової служби, а в якості підтвердження видає фіскальний чек. 

Кому необхідно і кому не потрібно впроваджувати касові апарати

З 2022 року практично всі представники сфери торгівлі, надання послуг чи виконання робіт потрапили у список підприємців, зобов’язаних виористовувати касові апарати — реальні чи віртуальні. Це називають «тотальною фіскалізацією», адже до цього часу перелік ФОПів, які повинні мати РРО, був значно меншим. 

Як зазначено в законі, встановити реєстратори мають суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність у галузі торгівлі, громадського харчування, надання послуг і переказу грошей. Не має значення, яким чином відбувається отримання платежів — готівкою чи через картку, чеками, жетонами, післяплатою, надісланою поштовим оператором тощо. Також не важливий обсяг реалізованих товарів чи послуг. 

Встановити РРО тепер зобов’язані всі, зокрема будь-які магазини, ювелірні крамниці, ресторани та кав’ярні, кур’єрські служби, інтернет-магазини, аптеки та приватні лікарні, продавці підакцизних товарів (алкоголь, цигарки) тощо. 

Є в переліку і ФОПи, які звільняються від встановлення реєстраторів (здебільшо це стосується сільської місцевості). 

Не зобов’язані встановлювати РРО:

  1. ФОП першої групи на єдиному податку;

  2. Організації, які отримують кошти за банківськими реквізитами;

  3. Підприємці, які продають товари в роздріб у селах, якщо одночасно вони не реалізують підакцизні товари та не займаються онлайн-торгівлею;

  4. Заклади громадського харчування при навчальних установах (школах, коледжах університетах);

  5. Реалізатори товарів з пересувних точок — цистерн, бочок, ручних розносок, столиків тощо;

  6. Інші випадки з переліку, з яким можна повністю ознайомитися в роз'яснювальному документі від ДПС.

Що таке програмний РРО? Відмінності касового апарату та программного РРО

Програмний РРО — це програма, додаток або сервіс, які встановлюються на доступні електронні гаджети та імітує роботу касового апарату. Він коштує набагато дешевше за класичний касовий апарат, не вимагає купівлі додаткового устаткування, дуже швидко реєструється та простий у роботі. 

Касові апарати починають свою історію з 1883 року і донині були конкретними механізмами, які проводили розрахункову операцію та друкували чек для видачі покупцеві. Масове впровадження програмних реєстраторів — глобальна зміна в галузі підприємництва, яку можна порівняти з винайденням холодильника чи контейнерних перевезень. Ці сервіси дозволяють малому бізнесу вийти з тіні, а владі — навести лад у галузі дрібного підприємництва. 

Якими будуть результати цього нововведення — покаже час. 

Еволюція касових апаратів

Як працювати з РРО

Давайте для початку розберемося з принципом роботи розрахункових реєстраторів. І програмні, і апаратні РРО виконують одну і ту ж функцію — реєструють у податковій розрахункову операцію, тобто факт передачі грошей клієнту за отриманий товар або послугу. Процедура відбувається у три кроки:

  1. РРО створює чек та надсилає його на фіскальний сервер Державної податкової служби України;

  2. Сервер присвоює йому номер і надсилає назад;

  3. Чек можна видати покупцю в роздрукованому вигляді або надіслати електронну версію. 

Перевірити чек, виданий за допомогою РРО, може будь-хто на сайті ДПС України.

Якщо з якоїсь причини немає зв’язку із сервером ДПС, реєстратор має запас у 2000 номерів, які самостійно присвоює чекам. Після відновлення зв’язку дані про здійснені операції надсилаються на сервер всі разом.

Читайте також: Маркетплейси – як продавати товари, не маючи власного інтернет-магазину

Як вибрати тип ПРРО

Існує декілька типів програмних реєстраторів, які відрізняються здебільшого за місцем розташування:

  • Стаціонарний встановлюється за певною адресою і використовується для точок роздрібного продажу або в установах, які здійснюють послуги без виїзду на об’єкт. 

  • Пересувний може бути зареєстрований на мобільну господарську одиницю (автомобіль) і використовується по всій країні. Такий пристрій можна зареєструвати, наприклад, для пересувної кав’ярні.

  • Каса обслуговування — це той же стаціонарний РРО, який не передбачає залучення продавця, покупець може провести розрахунок самостійно. Такі каси можуть облаштовуватися у супермаркетах. 

  • Реєстратор для інтернет-торгівлі використовується за адресою, вказаною в реєстраційній заяві та призначений для проведення операцій при онлайн-покупках із сайтів.

На які пристрої встановлюється РРО

Програмний РРО можна встановити на будь-який гаджет, який має доступ до мережі та операційну систему, у тому числі Android. Це смартфони, планшети, ноутбуки, стаціонарні комп’ютери. 

Як отримати чек

Розрахунковий чек можна отримати в електронному вигляді на пошту або в месенджер, у вигляді QR-коду або роздрукувати, якщо є в наявності принтер чеків. 

Робота в режимі офлайн

У ПРРО передбачена можливість працювати у режимі офлайн, якщо тимчасово немає доступу до Інтернету або відсутній зв’язок між пристроєм підприємця та фіскальним сервером. 

Режим офлайн може тривати максимум 36 годин за один сеанс або 168 годин сукупно протягом місяця.  

Період офлайн-роботи розпочинається і завершується відповідним повідомленням, у цей період не має відбуватися реєстрація фіскальних чеків на сервері податкової. Подавати ці заяви вручну не потрібно, все відбувається автоматично. Реєстратор самостійно переключається в режим офлайн та назад в разі відсутності контакту з фіскальним сервером. 

У чеку, виданому офлайн, міститься відповідна позначка.

Сканер штрих-коду

У багатьох підприємців виникає питання — чи можна підключити сканер штрих-коду? Така опція є, ви можете під’єднати сканер до пристрою через USB-порт або Bluetooth. 

Чи потрібно друкувати чеки

У цьому питанні підприємці вільні у виборі — можна під’єднати до пристрою з програмним реєстратором принтер для чеків і друкувати їх, але так само дозволяється формувати, зберігати та надсилати клієнтам електронні чеки. Обидва способи однаково законні. 

Штрафи за порушення правил використання або відсутність РРО

Відсутність або неправильне використання РРО тягне за собою накладання фінансових санкцій (з урахуванням того, що неоподаткований мінімум становить 17 гривень):

  • 20 неоподаткованих мінімумів — в разі порушення порядку реєстрації та видачі розрахункових документів через касові апарати; 

  • 30 неоподаткованих мінімумів — за неподання до податкової звітних документів, пов’язаних з використанням РРО, відсутність контрольної стрічки (електронної або друкованої) або викривлення даних у ній; 

  • 50 неоподаткованих мінімумів — за відсутність РРО або використання незареєстрованих касових апаратів. 

  • 300 неоподаткованих мінімумів — за проведення розрахунків без введення у програму найменування товару, його кількості та вартості. 

Якщо підприємець реалізує частину товару чи послуг без фіскалізації, йому загрожує штраф, який залежить від розміру отриманих коштів. 

Першого разу доведеться сплатити повну вартість проданого товару чи послуги, в разі подальших порушень штраф становить 150% від чеку. 

До речі, до початку 2021 року штрафи були менші — 10% за перше порушення і 50% за подальші.

Таке істотне збільшення суми «покарання» стимулює підприємців масово встановлювати програмне РРО — це простіше, дешевше і дозволяє дотримуватися закону. 

Сервіси програмного РРО

Давайте розглянемо сервіси, які реалізують програмні РРО. Це як платні, так і безкоштовні розробки, якими найчастіше користуються представники бізнесу в Україні. 

Читайте також: Огляд платіжних систем: Interkassa, LiqPay, EasyPay, Portmone, Fondy, WayForPay.

Fondy 

Кабінет користувача РРО від Fondy

Платіжний хмарний сервіс Fondy пропонує безкоштовне рішення для бізнесу. Не потрібно навіть скачувати програму — все відбувається у браузері, клієнт працює на сервісі через свій кабінет. Але є один нюанс — сервіс доступний лише для клієнтів, які приймають оплату через Fondy. За підключення та користування кошти не знімаються, але існує стандартна комісія за проведення оплати. 

ПРРО цієї компанії дозволяє швидко фіскалізувати продажі та подавати онлайн-звіти до податкової служби. Розробник самостійно обслуговує сервіс, а клієнт тільки користується його інструментами. 

Реєстрація на сервісі дуже проста — крім традиційного заповнення форми можна зареєструватися в один клік через акаунти Google, Facebook або Linkedin.  

Із переваг — інтеграція ПРРО з іншими можливостями Fondy, зокрема більше ніж 60 плагінами. Сервіс дозволяє проводити масові виплати, створювати інвойси для зарубіжних клієнтів, формувати платіжні кнопки за допомогою конструктора. Також є різноманітні інструменти для моніторингу фінансових подій. Співпрацює з різними картками та платіжними системами, зокрема Apple Pay.

Всі операції максимально автоматизовані, а звіти доступні у панелі керування у будь-який час. 

«Сота каса» і Cashälot

Ці програмні продукти створені групою компаній «Інтелектуальний сервіс» — великою командою спеціалістів з бухгалтерського обліку, яка вже 25 років займається створенням програмного забезпечення для електронної роботи з фінансовими документами. 

«Сота каса» і Cashälot дають змогу:

  • Реєструвати будь-яку кількість кас і касирів;

  • Автоматично формувати чеки та звіти, фіскалізувати розрахунки;

  • Надсилати клієнтам чеки у зручний спосіб — у месенджері, на пошту, в SMS;

  • Приймати оплату в будь-якому форматі — готівкою, карткою, у кредит, за допомогою подарункового сертифікату.

«Сота каса» — хмарний сервіс, який заміняє касовий апарат. Доступний для фізичних та юридичних осіб, працює на будь-яких пристроях. Його не потрібно встановлювати на конкретний гаджет — зайти до свого кабінету можна з будь-якого браузера, просто ввівши логін і пароль на сайті. 

Переваги сервісу Сота каса

Вартість послуги формується індивідуально, залежно від набору вибраних опцій. Клієнт складає свій тариф як конструктор, відмічаючи чекбоксами вибрані інструменти.

Так, «Сота звітність» коштує 442 гривні на рік для фізичних осіб і 2002 гривні для юридичних. Є модулі «Облік ПДВ», «Облік акцизного податку», «Електронний документообіг». Можна придбати всі, а можна лише один.

Є можливість замовити кваліфікований електронний підпис (КЕП) за символічну суму в кілька гривень. До КЕП іде обов’язковий додаток — програмний комплекс «Варта» для криптографічно шифрування.

Ціноутворення дуже гнучке, тож після формування свого пакету клієнт може отримати чек на суму приблизно від 400 до 7500 гривень. 

Cashälot — це програма, яка встановлюється на компьютер. Якщо порівняти два продукти, то хмарна «Сота каса» залежить від з’єднання з інтернетом, а Cashälot може працювати автономно дозволені 36 годин підряд, зберігаючи дані на пристрої підприємця.

Софт купується на певну кількість кас, вартість залежить від форми реєстрації підприємницької діяльності. Наприклад, програма на 3 каси для юридичної особи буде коштувати 4290 гривень. 

Розцінки на софт від Cashalot

У цих продуктів, на жаль, відсутня можливість тестувати послугу, бо немає безкоштовного пробного терміну.

Checkbox

Панель управління РРО Checkbox

Програмна каса Checkbox у жовтні 2020 року завершила бета-тестування і розпочала свою роботу. Клієнти мають змогу отримати продукт з безкоштовною установкою на місяць тестування. По завершенню пробного періоду послуга коштуватиме 149 гривень за касу на місяць. 

Сервіс розрахований на три категорії користувачів: 

  1. Малий бізнес;

  2. Інтернет-магазини та сервіси; 

  3. Великі мережі роздрібної торгівлі. 

Один із засновників компанії — Дмитро Дубілет, він же співзасновник Монобанку. З цього можна зробити висновок, що Checkbox матиме схожий рівень надання послуг. 

Можливості сервісу:

  • Автоматичне закриття змін та нагадування про незакриті зміни;

  • Додавання касирів, кас та торгових точок: при реєстрації всі дані автоматично відправляються до ДПС, завдяки чому відпадає необхідність ходити до податкової;

  • Формування звіту з обраної каси в будь-який діапазон дат;

  • Зручний розділ «Відповіді на питання», який допомагає розпочати роботу з сервісом, містить інструкції та правила роботи з касою;

  • На сайті та в панелі керування клієнта висвітлюються важливі повідомлення — наприклад, якщо сервери ДПС недоступні, та орієнтовний час їхнього включення. 

  • Сервіс працює з партнерами, які продають касове устаткування, та пропонує варіанти придбання потрібних пристроїв (наприклад, принтера для друку чеків).

Вчасно-каса

Головна сторінка сервісу Вчасно каса

 

З веб-сервісом «Вчасно.Каса» можна працювати на комп’ютері або планшеті через кабінет користувача або встановити мобільний застосунок.

Ці продукти дають можливість:

  • Стартувати початківцю-підприємцю;

  • Створювати необмежену кількість чеків та відправляти у месенджери чи на пошту;

  • Інтегрувати сервіс з інтернет-магазином;

  • Працювати без інтернету.

Концепція проекту полягає не лише в допомозі підприємцям з фіскалізацією операцій, а й у їхньому навчанні. При відкритті сайту вас одразу зустріне відеоінструкція з формування чеків, а на головній сторінці є посилання на цілий відеокурс «Все про каси і чеки». Є великий розділ з порадами та відповідями на поширені запитання. 

Загалом сервіс доволі простий і спрямований на те, щоб ФОПи почали використовувати ПРРО у своїй роботі. 

Клієнти можуть обрати один з чотирьох тарифів — «Почтаковий» до 300 чеків на місяць надається безкоштовно. «Легкий старт» коштує тисячу гривень на рік, на момент написання статті діє акція — перший місяць безкоштовно. «Бізнес» та «Інтеграція каса» розраховані вже на більші підприємства і коштують відповідно 1800 та 1699 гривень на рік.    

Користувач може обрати будь-який зручний для нього програмний реєстратор — як серед популярних, описаних вище, так і нових, що проходять період тестування. Головне, щоб ці сервіси нормально функціонували і не давали збоїв, адже за помилки в поданні звітів та проведенні операцій будуть штрафувати саме підприємців. 

Щороку держава наближається до впровадження всіх необхідних процедур, які сприятимуть максимальній легалізації малого бізнесу. Спочатку була розроблена спрощена система оподаткування, яка дозволяє зареєструвати ФОП для фрілансерів та інших самозайнятих працівників, тепер новий крок — переведення всіх ФОПів на здійснення розрахунків з клієнтами із застосуванням РРО та ПРРО. 

Наразі впровадження Закону просувається повільно та складно, і одна з причин — масове встановлення програмних РРО, через що сайти сервісів не витримують навантаження. 

Засновник Checkbox Дмитро Дубілет на своїй сторінці у Facebook приніс публічні вибачення користувачам сервісу — його клієнти відчули найнеприємніший ефект від збою на сайті. 

Проблеми виникли не тільки у тих, хто встановлював програмне забезпечення, а й у підприємців, які ним давно користуються. Деякі ФОПи закрилися на січень, сподіваючись, що технічні проблеми вирішаться або Верховна Рада все ж скасує або хоча б відтермінує запровадження. Тим часом розробники виправляють недоліки і займаються розширенням хостингу для збільшення пропускних можливостей сервісів. 

Наразі не всі підприємці змогли встановити ПРРО та нормально використовувати його, тому ВР постановила не стягати штрафи з ФОПів до початку лютого. 

Представники малого та середнього бізнесу розділилися на два табори — одні категорично проти введення розрахункових реєстраторів для всіх ФОПів, інші ж підтримують реформу і сподіваються, що скоро все налагодиться. 

Ситуація змінюється кожного дня, тож підбити підсумки можна буде після подолання зони турбулентності. У будь-якому разі програмне РРО — це надзвичайно цікава та багатообіцяюча розробка, яка може назавжди змінити історію малого підприємництва. 


Сподобалася стаття? Розкажіть про неї друзям:

Автор: Богдана Гайворонська

Журналіст (з 2003 року), IT-копірайтер (з 2013 року), контент-маркетолог Cityhost.ua. Спеціалізується на статтях про технології, створення та просування сайтів.