CityHost.UA
Допомога і підтримка

Моніторинг стану сервера, резервне копіювання та безпека даних — що потрібно знати клієнтам хостинг-провайдерів

 3016
01.03.2023
article

 

 

Послуга оренди сервера затребувана серед підприємців як з IT-сфери, так і з інших галузей. За допомогою такого високотехнологічного устаткування можна обслуговувати навантажені сайти, створювати IT-інфраструктуру та автоматизувати бізнес-процеси. Але сервер — техніка, яка потребує певних знань та відповідальності з боку орендаря. Тому ми вирішили розказати про основні нюанси роботи з ними, щоб убезпечити вас від неприємностей, які можуть трапитися через недостатню обізнаність під час експлуатації.

Описані нижче рекомендації стосуються не лише користування нашими послугами, а й співпраці з іншими провайдерами. Правила оренди серверів можуть в деталях відрізнятися, але загальна картина схожа для ринку хостингових послуг. 

Чому важливо знати регламент роботи з сервером та дотримуватися його правил 

Нещодавно у нашого клієнта «посипалися» одночасно два диски на орендованому виділеному сервері. Оскільки резервні копії зберігалися на тому ж сервері, було втрачено всі дані. Цей прикрий випадок трапився вперше за більш ніж 15 років нашої роботи, але показав слабке місце у користування послугами оренди серверів. Чому так сталося?

Орендуючи сервер у хостинг-провайдера, клієнти опиняються у «відкритому морі» — вони повністю відповідають за безпеку, стан програмного забезпечення, моніторинг навантаження на компоненти та вчасне попередження техпідтримки про вірогідні неполадки.

У випадку, який ми описуємо, завершився термін експлуатації компонентів, але цього не помітили своєчасно. Діагностика та заміна найменш ресурсного диску з подальшим перезбиранням RAID-масиву допомогли б уникнути таких неприємностей. Якщо говорити загалом, вихід дисків з ладу з їхньою подальшою заміною — це типова практика при роботі з виділеними серверами.

Читайте також: Накопичувачі на сервері — HDD або SSD, NVMe або SATA? Що означають ці терміни та який обрати під час оренди сервера

Специфіка полягає і в тому, що лише клієнт має повний root-доступ. Навіть технічні працівники не можуть «зазирнути» на сервер, щоб подивитися, що відбувається з його системою або компонентами. І тільки при замовленні платної послуги додаткового адміністрування техпідтримка отримує доступ і можливість відстежити стан сервера.

При цьому клієнт надає спеціалістам логін і пароль від сервера, який має право змінити після завершення сеансу. 

Така політика забезпечує максимальну конфіденційність даних і є перевагою — клієнт може бути впевненим, що ніхто, крім нього, не дістанеться до інформації. Але, як бачимо, є і зворотній бік медалі — висока міра відповідальності за орендовану машину.

Далі ми розкажемо про те, що клієнт має здійснювати для збереження своїх даних та які послуги можна замовити додатково, щоб уникнути неприємностей.  

Клієнт самостійно займається адмініструванням сервера

Під час оформлення послуги оренди виділеного або віртуального сервера користувач отримує послугу первинного налаштування — установку вибраної операційної системи, панелі керування, розмітку дисків та формування RAID-масиву. Після цього техпідтримка тільки реагує на запити клієнтів, які звертаються за вирішенням певних задач. Установка програм та їхнє налаштування, моніторинг стану системи, дисків, RAID-масиву, служб на сервері та своєчасне повідомлення щодо проблем — обов'язок власника послуги.

Якщо користувач не має достатньо досвіду або часу для всіх цих процедур, він може замовити адміністрування на платній основі.

моніторинг стану сервера – обов'язок клієнта

Створюйте декілька резервних копій

Як бачимо в нашому прикладі, у клієнтів були бекапи, але вони розміщувалися на тому ж сервері. Це призвело до фатального комбо — мало того, що з ладу вийшли одночасно два диски, що трапляється вкрай рідко, клієнти ще й залишилися без резервних копій. 

Зберігати бекапи на тому ж диску — це нормальна практика. Але в такому випадку потрібно здійснити ще одне копіювання на сторонній носій. Бекапів не буває занадто багато, тому можна зробити ще і третій — на сервері, розміщеному в іншому дата-центрі. 

Хостинг провайдер Cityhost надає 50 Гб безкоштовного дискового простору для серверів, де власники послуг можуть зберігати бекапи. Місце надається на окремому носії, тож можна не переживати за свої дані, якщо щось трапиться з орендованим сервером. Але створювати та налаштовувати резервні копії повинен сам орендар. Техпідтримка може це зробити, але тільки якщо замовлена відповідна послуга на платній основі.

Запитайте у свого провайдера, чи надає він місце під бекапи на іншому сервері, і якщо є така послуга — обов’язково скористайтеся нею. 

резервне копіювання - бекапи на різних носіях

Не заощаджуйте на безпеці даних

Спеціалісти радять брати сервер з двома дисками, об’єднаними у дзеркальний RAID-масив. У цьому випадку інформація пишеться одночасно на два диски, і при відмові одного з них дані відновлюються з другого. Але іноді клієнти беруть два диски, проте не об’єднують їх — так виходить більше місця. 

Така стратегія може вважатися вдалою до певної пори, доки не трапиться збій в роботі диска або не вичерпається його ресурс. Рекомендуємо все ж дослухатися до порад техпідтримки, а ще краще — самим питати в них про додаткові шляхи убезпечення своїх даних від втрати.

Читайте також: Як захистити свій аккаунт в Cishost в часи інформаційної нестабільності

Зробіть звичкою моніторинг стану сервера та його компонентів

Регулярно відслідковуйте стан компонентів сервера та навантаження на них, нехай це увійде у звичку. Якщо не знаєте, як це робиться і не маєте часу для вивчення цих моментів — краще найняти адміністратора для технічного обслуговування проекту або замовити послугу моніторингу в провайдера.

Дані у смарт-таблиці можуть повідомити багато корисної інформації про стан дисків. Наприклад, у них є інформація про те, скільки відсотків ресурсу диску залишилося. На цьому скріншоті видно, що у накопичувача є ще 83%. 

мониторинг сервера та його компонентів

Платні послуги адміністрування сервера

Платне адміністрування буває частковим або повним. Ось, наприклад, які пакети послуг надає Cityhost (у інших провайдерів вони можуть відрізнятися):

Погодинне адміністрування

Така опція використовується, коли клієнт вміє сам адмініструвати сервер або має своїх технічних працівників, але зіткнувся зі складною проблемою, яку не вдається вирішити самостійно. Тоді до процесу підключаються наші спеціалісти.

У цю послугу входить перелік дій, які пропонує провайдер: 

  • скидання паролів до панелі адміністратора та root-доступу, 

  • перенесення сайту на сервер, 

  • установка сертифікату безпеки,

  • установка додаткових версій PHP, 

  • налаштування інструментів захисту,

  • здійснення резервного копіювання, 

  • оновлення системи та ПЗ і багато чого іншого.

Повне адміністрування

У такому разі користувач вносить щомісячну абонентську плату та отримує повний супровід сервера — установка та налаштування ПЗ, постійний моніторинг стану сервера, встановлення антивірусних програм, налаштування бекапів та відновлення з них інформації за запитом тощо. В такому разі техпідтримка має постійний root-доступ до сервера, але ви можете бути спокійні за його безвідмовність та працездатність. 

У випадку оренди сервера з повним адмініструванням важливу роль відіграє репутація провайдера, тому краще звертатися до компаній, які працюють на ринку багато років та мають позитивні відгуки від клієнтів. 

Моніторинг навантаження

Це проста і недорога послуга, яка передбачає моніторинг навантаження на диски, мережу, процесор та інші технічні компоненти. Як тільки показники перевищують допустимі, клієнт отримує повідомлення на контактну електронну пошту, за допомогою SMS, телефонного дзвінка або у телеграм-боті (на нього потрібно попередньо підписатися).

Передбачається, що після цього клієнт самостійно вирішує питання та усуває причину перенавантаження. В разі, якщо він не може цього зробити — потрібно замовити послугу платного адміністрування. 

Читайте також: Розміщуємо сайт в Інтернеті — які послуги купувати і скільки вони коштують

***

Cервер — це серйозний робочий інструмент для бізнесу. Чітко знаючи всі регламенти роботи з серверами, клієнт убезпечує себе від зайвих неприємностей та має змогу запобігти технічним несправностям до того, як буде нанесено шкоду важливим даним.


Сподобалася стаття? Розкажіть про неї друзям:

Автор: Богдана Гайворонська

Журналіст (з 2003 року), IT-копірайтер (з 2013 року), контент-маркетолог Cityhost.ua. Спеціалізується на статтях про технології, створення та просування сайтів.

Технічний консультант: Андрій Заровінський

Керівник команди технічної підтримки Cityhost, автор інструкційних матеріалів в розділі FAQ. Навчає персонал технічної підтримки та допомагає розв'язувати найскладніші запити від клієнтів.