- З давніх часів: шокуюча історія клікбейту
- Безкарність клікбейту: знають, а покарати не можуть
- Миттєвий результат зі збереженням репутації: як використовувати клікбейт
- Як боротися з клікбейтом: найкращі поради користувачам
Клікбейт (clickbait) — це тип контенту, створений з метою привернути увагу до матеріалу на фізичному або веб-ресурсі. Для цього контент-мейкери використовують провокаційні або сенсаційні заголовки, граючи на емоціях людей. Зазвичай вміст представлений у формі «ТИ НЕ ПОВІРИШ!», тобто здатен викликати сильне занепокоєння, змусити людину забути про все, скоріш перейти на домен та дізнатися, що ж сталося. І ви не повірите, це працює!
З давніх часів: шокуюча історія клікбейту
Хоча clickbait стали особливо часто використовувати саме з появою Інтернету, історія клікбейту бере початок з 19 століття. Жовта преса та таблоїди зверталися до сенсаційних, перебільшених, емоційно заряджених заголовків, щоб привернути увагу людей та змусити їх купити газету. Якщо зараз можна перейти по подібному посиланню, а потім просто закрити сторінку веб-ресурсу, витративши всього декілька хвилин, то тоді люди втрачали ще й гроші.
«Людина-кажан на Місяці» — Велика місячна містифікація 1835 року. Журналісти New York Sun написали статтю про британського астронома сера Джона Гершеля, який виявив ознаки життя на Місяці. Звичайно це був класичний клікбейт з гучним заголовком та повністю неправдивою інформацією, але тираж газети у наступні роки значно зріс.
Жовта преса успішно використовувала клікбейт, але його пік популярності прийшовся саме на часи розквіту Інтернету:
- Початок 2000-х років. Тоді ще рекламодавці не мали достатньо інструментів для аналізу майданчиків, які зараз надає навіть звичайна Google Analytics (кількість сеансів, відсоток активних користувачів, середній час взаємодії тощо). Важлива була лише кількість відвідувачів, тому перші новинні сайти та блоги успішно використовували клікбейт, збільшуючи кількість кліків та залучаючи більше користувачів.
- Пік clickbait на початку 2010-х років. Тоді почали з'являтися вірусні платформи на кшталт BuzzFeed, весь контент яких був клікбейтом. На них розміщували короткі матеріали з розмитою інформацією та сенсаційними заголовками, провокаційні опитування, емоційні списки.
- Боротьба з клікбейтом в середині 2010-х років. Зрештою людям остогидли подібні маніпуляції, користувачі та ЗМІ почали наголошувати на невиправданих очікувань від статей-приманок. Тоді Facebook змінив алгоритми з метою зменшити кількість подібних матеріалів в стрічках, а блокувальники реклами — правила гри, змусивши сайти перейти до спонсорованої та нативної реклами.
- Клікбейт на плаву у 2020-их роках. Хоча соцмережі та пошукові платформи все більше знижують видимість оманливого контенту, клікбейт залишається поширеним методом залучення користувачів на сайт.
Приклад клікбейту. Чому? 90% статті про дефіцит цукру в Індії, Пакистані та Європейському Союзі, 10% — «В Україні за будь-яких умов буде скорочення виробництва цукру». І це все, ніяких доказів, ніякої статистики, просто скорочення посівних площ, що і так зрозуміло!
Приклад клікбейту на YouTube. Тут українські, англійські та американські канали взагалі використовують лише клікбейт. Насправді в таких відео говорять про все і ні про що, і зазвичай ніяких доказів немає.
Клікбейт особливо «добре» себе проявив в період пандемії та після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну. В другому випадку неетичні способи заволодіти увагою читача нерідко призводили (і продовжують це робити) до гучних скандалів, наносили непоправну шкоду. В умовах інформаційного перевантаження, якби платформи не намагалися зменшити поширення такого методу боротьби за увагу користувачів, поки що сайти активно та успішно його використовують.
До речі, а чи можна звернутися до хостинг-провайдера з проханням заблокувати сайт з клікбейтом? Постачальники українського хостингу та доменів можуть блокувати сайти у деяких випадках, коли на них розміщений контент, заборонений законодавством або правилами користування послугами. На жаль, клікбейт сам по собі не підпадає під жоден закон і не може стати причиною для блокування сайту. Якщо ж вебресурс має й інші порушення, то ви можете сміливо писати скаргу хостинг-провайдеру. До таких порушень відносяться фішинг, політична пропаганда, реклама наркотичних речовин, розміщення піратського контенту, віруси та спам, порушення авторських прав, а також цілий перелік інших дій. Більше про них і про те, як подати скаргу на власника сайту, читайте в цій статті.
Безкарність клікбейту: знають, а покарати не можуть
Клікбейт використовують переважно сайти, YouTube та Telegram канали з метою залучити більше користувачів, а потім заробити гроші на рекламі. Їх власників не хвилює, до чого можуть призвести подібні маніпуляції з почуттями.
Саме тому у країнах ЄС та США clickbait розглядається як форма неправдивої або оманливої інформації. У США клікбейт може підпадати під дії законів про недобросовісну рекламу (наприклад, Закону про Федеральну торгову комісію (FTC)), тобто компанію можуть оштрафувати за оманливий контент. Такі самі норми діють в Європейському Союзі: компанію можуть оштрафувати за фальшиві обіцянки або оманливий контент.
Google та Facebook теж намагаються боротися з клікбейтом. Так Гугл блокує облікові записи, які порушують правила, забороняючи використання заголовків, що спонукають до клікбейту, наприклад, «Ви не повірите…» або «Натисніть, щоб дізнатися…». 19 липня 2020 року американська корпорація оголосила про посилення рекламної політики: вона заборонила рекламу, яка використовує трагедії, скандали та ганьбу, щоб змусити людей негайно натиснути на оголошення. Тобто будь-яка реклама з клікбейтом, враховуючи оголошення про нібито розкриття сенсаційної інформації та повідомлення-приманки («Натисніть тут, щоб дізнатися»), відтоді категорично заборонені.
Популярна соціальна мережа Facebook теж не пасе задніх. У 2019 році було оновлено алгоритми, щоб звести до мінімуму охоплення постів зі сфабрикованими або перебільшеними заголовками. Тоді ж були проведені наступні дії:
- запроваджена функція для отримання детальної інформації про статтю ще до переходу за посиланням;
- скорочено кількість посилань із заголовками та зображеннями, які вводять користувачів в оману;
- посилена перевірка викладених у публікаціях фактів за допомогою покращення спеціальної програми.
Приклад клікбейту в Facebook. Спойлер: Валерій Залужний подякував британцям за допомогу в обороні України. Це справді сенсаційна заява!
Чи змогли Facebook та Google побороти клікбейт? Ні! Його і до повномасштабного вторгнення було багато, а зараз в багатьох групах один клікбейт, який набирає непогані охвати. Так, охоплення трохи впали, але подібні публікації як допомагали їх власникам залучати користувачів та заробляти гроші, так і допомагають.
В Україні боротьба з клікбейтом ще менш розвинена. На державному рівні такі питання взагалі не мають окремого регулювання. Якщо clickbait використовується в рекламних кампаніях, рекламодавці можуть бути притягнуті до відповідальності відповідно до Закону України «Про рекламу». Якщо в рекламі з клікбейтом є постраждалі, вони можуть подати скаргу або позов до суду відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів».
Попри величезну кількість клікбейту, він майже ніколи не стає причиною прямих судових справ, а максимум — порушує закони про рекламу, споживацькі права та недобросовісну комерційну практику.
Читайте також: Авторські права в інтернеті: як захистити свій контент та як самому не стати порушником
Миттєвий результат зі збереженням репутації: як використовувати клікбейт
До цього ми говорили про клікбейт як про негативний метод взаємодії з користувачами. Якщо після переходу за посиланням людина отримує вміст низької якості, який не відповідає заголовку та/або картинці, ви втрачаєте повагу до бренду. Більш того страждає SEO: збільшується показник відмов на сайті, відповідно, веб-ресурс опускаєтеся нижче в пошуковій видачі. І не треба забувати, що алгоритми PageRank і TrustRank допомагають пошуковим системам відфільтрувати фейковий контент з оманливим вмістом.
Читайте також: Показник відмов на сайті — як його аналізувати та зменшити
Якщо ж використовувати клікбейт розумно та етично, вам вдасться привернути увагу аудиторії, при цьому зберегти довіру до бренду:
- Розповідайте правду. Можете створювати емоційні, інтригуючі заголовки, але вони не повинні вводити в оману. Наприклад, «Що станеться з вашим тілом, якщо ви відмовитесь від цукру на 30 днів?». І в статті ви дійсно розповідаєте наслідки відмови від цукру на 30 днів, показуєте реальні зміни та/або надаєте результати наукових досліджень.
- Дайте людям корисну інформацію. Використайте клікбейт для привернення уваги до статті, але потім дайте користувачам інформацію, яка їм дійсно допоможе. Наприклад, в статті «Як збільшити продуктивність на 50%: 5 методів, які працюють вже сьогодні» опишіть методи, які допоможуть прямо зараз підвищити продуктивність.
- Підтримуйте емоційний баланс. Надмірно емоційні заголовки можуть здаватися підозрілими або навіть нашкодити людям. Як приклад, «Вкладники масово залишаються без грошей: новий податковий закон загрожує вашим заощадженням». Враховуючи ситуацію в країні, людина спочатку почне сильно хвилюватися, а коли прочитає неправдиву новину — розчарується в вашому сайті та швидко його покине. Краще зробіть акцент на фактах або реальних вигодах, які отримає читач.
Приклад виправданого клікбейту. Емоційний заголовок, ще й великими літерами, а обкладинка ще більше посилює бажання подивитися відео, але людина дійсно розповідає про свій досвід та свої реальні зміни.
Головна порада — заголовок та зображення мають відповідати вмісту матеріалу, хай то пост в соцмережах, відео на YouTube, новина або стаття на сайті. Краще трохи знизити градус напруги, але викликати в читача інтерес, а потім дати йому корисну інформацію, ніж перестаратися, шокувати та обманути людину, тим самим назавжди відштовхнути її від бренду. Якщо клікбейт обіцяє і дає щось корисне, користувачі будуть взаємодіяти з іншим контентом на сайті і проведуть на ньому більше часу, а потім повернуться ще не раз.
Читайте також: Як розкрутити сайт за допомогою соцмереж
Як боротися з клікбейтом: найкращі поради користувачам
Людині притаманна потреба знати відповідь на розмите твердження або туманне запитання, наприклад, «Якщо ви ЦЕ зробите, ось ЩО станеться…» або «ПОЛЯКИ знову лютують! Україна переходить…». Подібні заголовки з яскравими картинками зачіпають нас до глибини душі, а в голові з'являється думка: «Треба швидше прочитати новину, це ж займе декілька хвилин». Потім дізнаєтеся, що матеріал взагалі не відповідає заголовку та картинці, засмучуєтесь, а вже через хвилину знову наступаєте на ті ж граблі.
Щоб знову не повторювати цієї ж помилки, треба спочатку розібратися, як розпізнати клікбейт:
- Занадто багато емоцій. Якщо заголовок або картинка виглядають надмірно сенсаційним або обіцяють щось дивовижне, але без чіткої інформації, скоріш за все ви натрапили на клікбейт.
- Невідповідність змісту заголовка. Якщо заголовок не розкриває суть матеріалу або після переходу виявляється, що текст не має нічого спільного з заявленим, знову клікбейт.
- Емоційна маніпуляція. Прочитали заголовок і відчули страх втрати, обурення або надмірну радість? З великою ймовірністю вам попався клікбейт.
Звичайно автор може використовувати клікбейт, але давати в статті корисну інформацію. Якщо не зовсім розумієте, чи матеріал є клікбейтом або ні, можете перейти по посиланню (тільки звертайте увагу на попередження, щоб не натрапити на фішингові сайти). Потім вже можете боротися з матеріалом і з джерелом:
- Негативні коментарі. На своєму сайті (каналі, групі) автор може самостійно видалити коментарі, однак йому знадобиться час. Тож завжди залишайте конструктивний негативний коментар під матеріалом, зазначивши, що зміст не відповідає заголовку. Хоча б до моменту видалення ваше повідомлення може допомогти іншим уникнути тієї ж пастки.
- Дизлайки. Так, деякі соцмережі роблять дизлайки прихованими, однак вони все одно впливають на видимість контенту. Ваші дизлайки можуть допомогти знизити видимість клікбейт-матеріалів.
- Скарги. Неправдива інформація — це пряме порушення правил будь-якої платформи. Ми рекомендуємо обов'язково подавати скаргу, тобто повідомляти про спам або оманливий контент. Краще додавати до скарги коментар, детально пояснюючи, що заголовок не відповідає вмісту.
- Блокування джерела. На різних платформах можна заборонити показ певного автора (групи, каналу) в рекомендаціях та навіть повністю заблокувати джерело. Якщо мова йде про сайти, складіть список перевірених веб-ресурсів та читайте лише їх.
Боротися з клікбейтом можна і потрібно. Приділяйте увагу не лише заголовкам, а й контексту сторінки, надаючи перевагу ресурсам зі збалансованою інформацією без надмірної сенсаційності. Якщо ж помітили клікбейт до або після вивчення матеріалу, напишіть про це коментар, поставте дизлайк, подайте скаргу та заблокуйте джерело. Якщо ж вирішили використовувати клікбейт на своєму інтернет-проекті, будьте обережні з емоціями та давайте людям правдиву інформацію — робіть так, щоб матеріал виправдовував свою назву та картинку.