Відкривати чи продовжувати бізнес під час війни — це неабияка хоробрість. Грошей стає менше, податки і ціни ростуть, світло вимикають, тож перед кожним таким підприємством стоїть задача вижити і розвиватися в непростих умовах. Один зі способів досягти успіху в такі складні часи — це створити неординарний бізнес або маркетингову стратегію, які зможуть привернути увагу та зайняти (або й створити з нуля) вільну нішу.
Далі — кілька цікавих і дуже незвичайних бізнес-ідей чи стратегій, які розвиваються своїм власним шляхом. Цей успіх навряд чи можна відтворити, створивши проект-клон, але спостереження за такими бізнесами може допомогти думати поза межами звичних патернів. І тоді, хтозна, можливо, у вас народиться така ж неординарна ідея.
Було б дивно, якби зараз у списку не виявилося благодійних ініціатив, тож почнемо з них.
- Крамничка непотрібних речей
- 10000 горнят для майстерні
- Огидні календарі
- Прикраси з голубиного посліду
- IT-пасіка
- Змінні патчі для одягу
- Майстерня пана Скшетуського
- Народний розміновувач
- Сонячні панелі, що гріють воду
- Квітучий папер
Крамничка непотрібних речей
«Привіт, у цій крамниці ви можете впізнати себе» — вітає перша ж сторінка сайту. Строго кажучи, це не крамниця, адже в ній фізично нічого не продається. «Крамничка непотрібних речей» — це благодійний проект Uanimals, який дозволяє збирати донати. Суть у тому, що відвідувачеві сайту пропонується віддати на допомогу тваринам суму, яку кожен хоч раз в житті витрачав на спонтанну покупку, котрою потім не користувався або швидко покинув. У асортименті — навчальний курс на дуже цікаву тему, ще один блокнот, абонемент у спортзал, красива ручка тощо.
Uanimals — зоозахисна організація з адресою в Києві, втім працює не лише там. Тут і безліч кампаній проти жорстокого поводження з тваринами, зокрема проти цирків, просвітництво, робота над законодавчими ініціативами, що захищають тварин тощо. Під час повномасштабної війни до стерилізації, чипізації та щеплення, дуже прикладних гуманітарних проектів, додалася евакуація і прилаштування тварин з прифронтових територій. На все це потрібні гроші, які власне і збирає благодійна крамниця без товарів. Uanimals продають і звичайний мерч, проте крамниця непотрібних речей, що не надсилає замовникам жодних товарів — найцікавіша.
Крамницю відкрили зовсім нещодавно, на Чорну п’ятницю 2024. В інтерв’ю GreenPost очільниця комунікаційного відділу сказала, що метою крамнички було перетворити імпульсивну покупку у добру справу.
Cityhost із 2022 року підтримує благодійні ініціативи та сайти бюджетних установ, надаючи їм безкоштовний домен і хостинг. Більше про цю програму ви можете прочитати за посиланням.
10000 горнят для майстерні
Метою цього проекту є продаж 10000 унікальних глиняних горнят, щоб на отримані гроші побудувати арт-резиденцію в селі Григорівка Хмельницької області «Миколина гончарня». Митець, кераміст, письменник Микола Величко мріє побудувати резиденцію, в яку зможуть приїздити художники, гончарі, письменники і разом проводити мистецькі заходи та набиратися наснаги для подальшої роботи.
Якщо ви подивитеся на сайт, зможете згадати одну з наших попередніх тем, а саме правильне оформлення сайту для того, щоб приймати платежі. Дуже лаконічний сайт проекту, однак, містить юридичні і податкові дані, а також гарантію повернення коштів. На додачу у автора є соцмережі з доволі великою кількістю підписників і якісні фото. Покупці отримують також сертифікати з унікальним номером свого горнятка і подякою за внесок у побудову резиденції. Справа в тому, що кожне горнятко унікальне, і обирати його людина не може. Воно робиться в одному примірнику за доволі значний час, і власник отримує раритетну річ.
Микола Величко – не лише митець, а й ветеран. У майстерні він планує проводити реабілітацію для військових. Втім проект довелося заморозити на якийсь час із початком великої війни. За цей час матеріали подорожчали, тому, як каже сам власник, ймовірно, цифру в десять тисяч горнят доведеться підвищувати до п’ятнадцяти або й більше, та й строки затягнулися. Лічильника щодо того, скільки лишилося продавати горняток, знайти не вдалося, втім за процесом будівництва можна стежити в соцмережах.
Огидні календарі
Тут не обійтись без ілюстрації, що покаже водночас і маленьку частинку асортименту, і реакції соцмереж.
Насправді в інстаграмі цієї поліграфії — і цілком звичайні календарі, зокрема на замовлення з фото домашнього улюбленця. Але безумовно огидні календарі — найбільш ходовий товар, бо ніде більше такого немає. Ймовірно, такий календар допомагає трохи висловити чи каналізувати роздратування від усього, що зараз супроводжує кожне звичайне життя — війна, небезпеки, відключення світла, непевність майбутнього. Хіба можна проілюструвати таке звичайним новорічним календарем з кульками та різною милотою?
Читайте також: Найбільш дивні комп'ютерні ігри усіх часів
Прикраси з голубиного посліду
Тут нам теж знадобиться бодай одна ілюстрація, але в цілому ви можете і самі подивитися в інстаграмі бренду Valera.
Можна було очікувати, що прикраси, які продаються там, будуть теж огидні, як і в попередньому випадку, але ні, вони радше димчасті, і якщо не знати, що це — голубиний послід, то так і не зрозумієш.
Художниця Misha (Міша Куш) не вперше прихищає голубів, і бренд носить ім’я її першого вихованця, вилікуваного і випущеного на волю. Втім «виробляє» сировину для прикрас інший голуб — Юра, який вже не може жити сам через зламане крило.
Продаючи прикраси в Україні і в Швейцарії, де дівчина знаходиться, вимушено переїхавши через збройне вторгнення росії, вона також привертає увагу до проблем хворих і бездомних тварин, зокрема збираючи разом зі спілкою «Поруч» на автоматизовані годівнички. І, звісно, частина коштів від продажу прикрас іде на допомогу збройним силам України.
IT-пасіка
Стартап AmoHive існує з 2016 року. Задача, яку розв’язує очільник проекту Ігор Курдін та його команда — спростити роботу бджоляра за допомогою сучасних технологій. Хоча всі розробки гальмувалися через початок повномасштабного вторгненя, розумні вулики працюють в Німеччині, Польщі і Канаді. Це — той випадок, коли ринок компанія створює під себе, бо доти він не існував.
Цифрові датчики моніторять стан бджіл, їх вильоти, кількість зібраного меду, температуру та інші умови всередині вулика, дані надходять на смартфон. Щоб живити електроніку, використовуются сонячні панелі, якими укомплектовані вулики. Програма вираховує потрібний час для обслуговування вуликів, сигналізує, якщо бджолина сім’я погано переживає зиму, дозволяє збільшити виживаність бджіл, які потерпають через пестициди та зміну клімату.
Ціна одного вулика в середньому близько 1000 доларів.
Зібрані дані використовують з дослідницькою метою, щоб поліпшити догляд за бджолами та полегшити роботу бджолярів.
Змінні патчі для одягу
Тут все дуже просто: індивідуальний друк на одязі дорогий, а зображення можуть набриднути, особливо якщо йдеться про дітей. А що як друкувати улюблених персонажів чи смішні вислови на патчах, а до футболки чи худі пришивати велкро-панель, щоб змінювати зображення під настрій?
Саме так працює Patchera. Патч може бути один великий або декілька маленьких. Творці бренду називають свій одяг інтерактивним.
Читайте також: ТОП-7 небанальних способів заробітку в інтернеті
Майстерня пана Скшетуського
Ветеран і коваль із досвідом, волинянин Павло Скшетуський кує сокири, ножі, шаблі та все, що можна собі уявити. Витвори водночас і подарункові, і цілком придатні для вжитку. Зокрема, ножі цілком прекрасно служать на кухні або під час довгих ночівель на природі, сокирою можна рубати дрова. Всі речі унікальні, зроблені вручну. На лезах Павло часто створює малюнки, візерунки, різноманітні текстури, тому таку сокиру можна впізнати з сотень інших.
Купують сокири, шаблі й ножі і в Україні, і за кордоном. Якщо на початку в основному замовниками були люди з української діаспори, то зараз, як каже коваль у своїх інтерв’ю, уже замовляють і іноземці. Крафтова холодна зброя їде в США, Канаду. А ось тут можна подивитися відео Суспільного про коваля та його вироби — вони просто дуже красиві, зокрема і під час створення.
Народний розміновувач
Компанія Efarm.Pro випускала сільськогосподарське обладнання для агронавігації. Завдяки GPS-навігаторам техніка могла більш точно рухатися, витрачати менше палива, працювати в умовах поганої видимості, економити зусилля водія і зменшувати викиди CO2 в атмосферу.
Проте з початком великої війни багато господарств стикнулися з тим, що звичні посівні площі заміновані. Не в змозі чекати на саперів, багато людей почали займатися розмінуванням самі. Ось для таких робіт у колаборації з заводом Кобзаренка був створений так званий «Народний розміновувач» — трактор зі спеціальним причепом і автопілотом. Повний комплекс для розмінування включає також дрон, що картографує поле, і робота-розміновувача. На першому етапі дрон має знайти і позначити на карті міни, що лишаються на невеликій глибині. Їх знешкодять сапери або робот. Тоді трактор без оператора в кабіні, на автопілоті, проходить поле спеціальним причепом-мінним тралом, щоб гарантувати, що мін, здатних зараз вибухнути, у верхньому шарі грунту немає.
В асортименті фірми є, наприклад, звичайний мирний робот-косарка, а також навігатори і автопілоти для сільського господарства, проте сучасні умови вимагають приділяти увагу саме розмінуванню.
Сонячні панелі, що гріють воду
Гібридні сонячні панелі Solarplex, що водночас нагрівають воду, і таким чином зменшують втрати енергії при передачі, за словами творців, стартаперів з Одеси, можуть значно зменшити втрати. Особливо це актуально влітку: надмірно нагріті сонячні панелі виробляють енергію гірше, а охолоджувач теж нагрівається. Відводячи теплову енергію, можна збільшити сумарний виробіток так, щоб не втрачати до 90% енергії сонця.
Такі панелі можна використовувати у звичайному будинку, у житловому фургоні. Також їх можна встановлювати над полем, і тоді завдяки зміні кута і лед-оствітленню вони допомагатимуть керувати світлом і тінню, підвищуватимуть температуру ґрунту, щоб врожай можна було збирати швидше, а то й збирати двічі. До того ж за допомогою панелей можна живити системи зрошення, моніторити стан ґрунтів тощо.
Квітучий папер
Головна ідея бренду «Паперія» полягає в екологічності паперу, який використовується для різноманітних цілей — з нього роблять візитки, листівки, коробочки для прикрас, бірки для одягу, закладки, форми для рахунків та документів, наліпки… Цей папір швидко розкладається та має у своєму складі живе насіння рослин. Ви можете спокійно викинути його в парку чи на галявині — зовсім скоро з папірця проросте гарна культурна рослина. Наприклад, чорнобривці.
Засновники наголошують на тому, що багато сучасної поліграфії, наприклад ламінований картон, можуть розкладатися в землі десятками років та шкодити навколишньому середовищу. Екологічний папір, який пропонує «Паперія», виготовлений з вторсировини (відходів фабрик) та допомагає вести будь-який бізнес із любов’ю до планети.
Все це — історії, що почалися під час війни або уже під час повномасштабної війни. Потрібна чимала сміливість, щоб стартувати в таких умовах. Проте там, де стабільності немає, завжди є як шанс на крах, так і на зростання. Головне — не пропустити його.