Кожен франківець, який цікавиться подіями рідного регіону, знає про новинний сайт Galka.if.ua та інші ресурси медіагрупи «Галка». Це й FB-спільнота та YouTube-канал «Франківська теревені», і ціла група інформаційно-розважальних ресурсів OGOGO.IF.UA, і корисні медіа «Куди піти? Франківськ», і багато інших цікавинок.
Медіагрупа налічує майже 20 різноманітних сайтів, сторінок, груп та каналів у соцмережах, 10-річний досвід роботи на інформаційному ринку, міцну та сталу команду. А починалося все з сайту Galka.if.ua, який вже багато років хоститься на віртуальному сервері від Cityhost.
Вадим Войтик, CEO івано-франківської медіагрупи «Галка», погодився розказати читачам нашого блогу про шлях розвитку інформаційного бізнесу, грандіозні плани святкування 10-річчя медіа, свою любов до мандрів, корпоративні традиції команди та виклики під час війни.
Вадим Войтик із логотипом «Галки» у Тайвані
— Пташка галка — символ Галичини, — розповідає Вадим Войтик. — Тож, створюючи нове медіа десять років тому, ми обрали саме цю назву з огляду в першу чергу на прив’язку до регіону. План був такий — створити найпопулярніший медіапродукт нового часу. І цей план, за об’єктивними показниками, спрацював.
«Галка» має велике гніздо, якщо далі послуговуватися орнітологічними паралелями. Там живуть два великих сайти, кілька телеграм-каналів, сторінки і група на Фейсбуці, Tiktok, по кілька каналів в Instagram, YouTube та навіть Viber. Все це якось адмініструється, дещо живе самостійним життям. І, що важливо — ми намагаємось прокачувати канали як самостійні медіа, а не просто дзеркала сайту. Тому і звемо все це «медіагрупою».
— Розкажіть про те, як все починалося. Galka.if.ua існує з 2014, цього року вже ювілей!
— Так, цьогоріч ми відзначаємо десять років і у зв’язку з цим запланували цілий пакет заходів. А оскільки власне точна дата може бути різна — день заснування фірми-видавця, реєстрації газети «Галка», реєстрація домену, вихід першого номера чи перша новина на сайті — то ми і ці заходи «розмазали» принаймні на кілька місяців.
Триває фотоконкурс, на фінальній стадії великий «Галкозбір» аж на 600 тисяч, на пікап, РЕБ і Мавік. Плануємо невелику конференцію та відзначення ста людей, без яких неможливо уявити Прикарпаття за ці 10 років.
Збір на «Мавіки» від «Галки»
А щодо початку, то це була весна, одразу після перемоги Революції Гідності. Здавалося, що це час нових можливостей — власне, так воно і було. Ідея була така: робити сайт і одночасно першу франківську щоденну газету, як офлайн версію сайту з певними, звісно, відмінностями.
Переконаний, що власне ця друкована олдскульна версія дозволила нам швидко увійти на медійний ринок, отримати впізнаваність. Дуже скоро до нашої тодішньої мікрокоманди долучився досвідчений франківський журналіст Роман Турій, який став головним редактором, робив та робить чимало для розвитку медіагрупи, в тому числі запуску все нових платформ і форматів.
Друкована версія «Галки»
Ми швидко збагнули важливість репостів у Facebook, Twitter, хоча стало розвивали лише Фейсбук. Водночас друкована версія за, здається, два роки була припинена. Натомість час від часу ми друкуємо спецпроєкти.
Також ми запустили сайт-супутник Огого, який, до слова, і зараз «живе» на Cityhost. Це проєкт-позитив, сайт приємних вражень. На жаль, нам постійно бракує часу приділяти гідну увагу для його розвитку.
Ще зовсім невелика команда «Галки» у старому офісі, перші роки існування медіагрупи
— На сайті написано, що ви допомагаєте місцевому бізнесу працювати потужніше. Також ви допомагаєте і користувачам, наприклад, розповідаючи про місцеві заклади. Наскільки важливо, щоб бізнес був не лише «про гроші», а й про користь для людей?
— Наш проєкт створювався як комерційний, тобто «Галка» від початку існувала не для обслуговування політичних чи ще якихось інтересів засновника, а як медіабізнес. А отже, ми від початку планували заробляти на рекламі — це і є основне джерело наших фінансів.
На початку це було непросто, але, як я вже сказав, нам вдалося доволі швидко заслужити увагу і повагу широкої аудиторії.
Власне цю аудиторію ми і пропонуємо місцевому бізнесу, для якого ми намагаємося бути партнерами, а не «продавцями повітря». Наша робота — знайти саме той меседж і той спосіб, який дозволить цьому бізнесу сконтактувати з потенційними споживачами його товарів і послуг.
І знаєте, як приємно, коли нам кажуть: ваша реклама працює!
До слова, може для представників інших бізнесів це не очевидно, але так вже склалося, що абсолютна більшість ЗМІ в Україні, так би мовити, «планово збиткові». Вони існують за кошти засновника, дотації від влади, гранти. А отже — залежні. Так от, це не про нас.
— Як давно ви співпрацюєте з Cityhost?
— Боюся помилитися з дати початку співпраці, але точно більшу частину нашого існування ми з Cityhost. Орендуємо віртуальний сервер під «Галку» та хостимо сайт Огого.
До цього ми змінили кілька компаній, які би не хотів називати з етичних міркувань. І заміна була переважно не через відсутність належного сервісу, а просто через брак можливостей: ми виростали з їхніх штанців і потрібен був одяг більшого розміру.
І оскільки ми давно вже нікуди не переїжджали, очевидно що наразі нас все влаштовує у співпраці з Cityhost. Сподіваюся, так буде і надалі.
Читайте також: Історії наших користувачів — як харків’янка Ніна Абрамова створює сайти та допомагає жінкам шукати своє покликання
— Я прочитала таку фразу у вас на сайті: Ми – місцеві. Ми живемо і працюємо в рідному місті, а на відпочинок мандруємо Прикарпаттям. Ви мандруєте колективом?
— Мандри – моє особисте захоплення. Все життя знаходив на це час та гроші, об’їхав всю Україну та побував у 127 країнах світу. Намагаюся ділитися цим захопленням з іншими, і мені невідомий ніхто, хто б не захворів на цю прекрасну хворобу.
«Галка» на Мадагаскарі
Подорож у Болівію
Намібія
На жаль, зараз не той час. Але ми намагаємося рухатися і все ж знаходити бодай якісь можливості для подорожей, зокрема в медіаподіях. Скажімо, кілька разів в більшому чи меншому складі брали участь у медіафорумах у Львові, Києві, Луцьку.
І так, святкуємо свої дні народження, події в «Галці» і не тільки. Зі смішних традицій можу згадати щорічного «Таємного Санту», це дуже мило.
Читайте також: Історії наших користувачів — як Олександр Гречаний з родиною створюють SEO-казки та вигадують сюжети за допомогою мозкових штурмів
— Які виклики та труднощі довелося долати під час розвитку медіагрупи? Як ви їх вирішували?
— Це занадто велика тема, не дурно про успіхи і падіння бізнесів пишуть бестселери і знімають кіно.
У перші роки — проблеми росту: знайти свою нішу, сформувати команду, заробити перші кошти. Є проблеми технічні, проблеми з сайтами, серверами, атаки, віруси.
Для медіа важливим викликом є дотримання стандартів, утриматися в балансі між інтересами рекламодавців, не стати інструментом в політичній боротьбі.
До слова, нещодавно ми виконали умови Надзвичайного протоколу JTI «Репортерів без кордонів» щодо дотримання базових умов щодо довіри та прозорості. Єдині з усіх медіа Прикарпаття. Зараз планується наша сертифікація щодо дотримання журналістських стандартів.
Також як медіа ми маємо бути незалежними та навіть негативно упередженими до влади. На жаль, не всі колеги цього свідомі. У підсумку замість важливої для четвертої влади функції сторожових псів демократії деякі ЗМІ стають пригодованими ручними песиками. Так не має бути.
Важливий виклик — це люди. Ти маєш сформувати команду, але при цьому відчувати де слабка ланка, а де навпаки, людина переросла свою посаду. До речі, ми багато вчимося, і я зокрема.
Читайте також: Історії наших користувачів: як благодійний фонд «99 PROBLEMS» допомагає людям із розсіяним склерозом
— Як повномасштабна війна вплинула на вашу медіагрупу?
— Попри прильоти, відключення світла і тому подібне Івано-Франківськ є тиловим містом. До нас переїхало багато людей і бізнесів. До речі, наша постійна тема — це історії ВПО (внутрішньо переміщених осіб).
Оскільки ми медіа, то з одного боку повинні поширювати суспільно важливу інформацію — про оголошену тривогу, про графік відключень, про наявні укриття. А з іншого боку — ми маємо утримуватися від поширення інформації, яка може нашкодити безпеці країни.
Окрема тема — боротьба зі шкідливими наративами, зокрема російськими. Ми на системній основі реалізуємо антифіейкові інформаційні кампанії та навіть проводимо офлайнові навчання з інформаційної гігієни.
«Галка» проводить тренінг з інформаційної гігієни для студентів
— Що би ви порадили початківцям, які мріють про такий великий медіа-бізнес, як у вас?
— Про великий медіабізнес — це сказано голосно, але ми прагнемо. Поради мої, напевне, не будуть якимось особливими.
По-перше, розуміти для чого вам це. Планка входу в цю сферу зараз дуже низька: якщо вам треба відкрити кафе, то потрібно вирішити питання і з приміщенням, і з обладнанням, і з рецептами, і з кадрами. Аби стати медіа в сучасному розумінні, вам потрібен лише мобільний телефон.
А от для чого — це власне і є ключове питання. Знайти свою нішу, свій стиль, свій голос — це означає вже і знайти свою аудиторію.
По-друге, в журналістів, як і в лікарів, є свої стандарти. І навіть якщо ти блогер — їх варто дотримуватися. Може одномоментний хайп і додасть підписників, але вони підуть, якщо ваша робота буде грунтуватися лише на цьому, всупереч об’єктивності та неупередженості. Послуговуватися надійними джерелами, перевіряти факти, все це в принципі відомо.
По-третє, мати повагу і до своєї праці, і до своїх колег, і до своєї аудиторії.
По-четверте, рухатися. Який би ідеал ви не збудували, хтось може зробити краще. Змінюються технології, смаки. Зрештою, змінюється світ як такий. Головне — не залишатися в минулому.