- Пряма монетизація контенту
- Продаж реклами через Google Adsense
- Партнерські програми
- Продаж мерчу
- Навіщо оформлювати дохід з блогу та як зареєструвати ФОП
Якщо ви працюєте над своїм блогом на сайті, в соцмережах або на відеоплатформах (таких як YouTube), з часом виникає бажання і потреба монетизувати своє захоплення та отримувати дохід за корисну інформацію, якою ви ділитеся з підписниками.
Як мінімум це потрібно для компенсації витрат, які вже несе автор — потрібно купити хостинг та зареєструвати домен для сайту; якщо йдеться про відеоблоги, то необхідно оплатити програму для монтажу відео, купівлю реквізиту та апаратури, оренду приміщень для зйомок і багато іншого. А в ідеалі — зробити хобі своєю роботою та отримувати прибуток.
Для блогів існує багато способів монетизації контенту, з яких можна обирати те, що підходить до специфіки роботи і на що є натхнення:
- пряма співпраця з дотичними до теми торговими марками, реклама;
- продаж мерчу, освітніх курсів, книг;
- збір донатів від підписників — дуже часто цікаві статті закінчуються номером картки;
- розміщення рекламних гостьових постів тощо.
Розберемося по черзі з усіма. Можна розділити всі методи монетизації на пряму монетизацію контенту і монетизацію реклами, яка розміщається між цікавим контентом.
Пряма монетизація контенту
Можна попросити грошей в зацікавленої аудиторії, адже ведення блогу — це теж робота, яка потребує часу і зусиль. Якщо блогер отримує кошти за свій контент, він може приділяти більше уваги його створенню, купувати апаратуру та платні інструменти, приділяти менше часу пошуку інших джерел доходу. Підтримуючи грошима блог читачі також отримують вигоду — більше якісного контенту, який їм подобається.
Популярний канал VATA TV має багато карток та акаунтів для збору коштів — здебільшого на підтримку ЗСУ.
Донати
Багато сучасних блогерів просто розміщують наприкінці своїх матеріалів номери карток та адреси гаманців у міжнародних платіжних системах на кшталт Paypal, щоб читачі могли підтримати їхню діяльність.
Проте можна скористатися і платформами, що допомагають донатити натисканням кнопки і збирають цікаві ініціативи для підтримки. Мінус в тому, що у значної кількості блогерів, що періодично пишуть про війну або збирають гроші на підтримку військових, виникають проблеми з міжнародними платформами на кшталт Patreon та Bye me a coffee. Другий мінус полягає в тому, що періодично закордонні адміністрації таких платформ змінюють свої погляди на громадян з територій, де йдуть бойові дії, і можуть зовсім блокувати виводи коштів на картки. Тим не менш, ось невеличкий огляд.
Загальне зауваження: на всіх платформах потрібно витратити час і оформити сторінку, щоб отримати кошти. Десь — постійно вести її, видаючи платним підписникам особливий контент, недоступний іншим.
Buy me a coffee
Ідея платформи в тому, що учасників підтримують мікродонатами, умовною вартістю чашки кави (3-5 доларів). На жаль, ця платформа припинила реєструвати нові акаунти з України. Це пояснюють тим, що 20% території підпадають під дію санкцій, і важко промоніторити, хто та де знаходиться на момент використання платформи. Звучить, якщо чесно, не дуже переконливо.
Ми намагалися здійснити реєстрацію на сайті — і справді не знайшли України в списку можливих країн.
Patreon
Стара, шанована платформа, де можна ранжувати своїх патронів на кілька класів за розміром донатів, і пропонувати їм якийсь додатковий контент. Це можуть бути пробні уривки творів, навчальні лекції, вебінари, майстер-класи чи просто недоступні на загал цікаві статті з досвіду блогера.
Патреон — це не одноразовий донат, а щомісячна підписка. Тобто суть в тому, що люди обирають регулярно підтримувати того чи іншого творця контенту.
Мінус, як і завжди — періодичні скандали з видаленням українських акаунтів. Офіційно — бо Патреон не підтримує збір на військові цілі (але видалення цією причиною не обмежуються). І водночас — на платформі є купа російських акаунтів, зокрема і так званих «воєнкорів». Плюс — прозорий процес і давність платформи.
Donatello
Це — українська платформа, що дозволяє і регулярні підписки, і разові донати. Вона пропонує і додаткові інструменти для популяризації себе — зокрема стрімінгові віджети. До того ж, компанія працює в Україні, зі звичними нам платіжними системами і «нашими» відсотками комісійних 2,57%. Платформа не дуже давня, мінусів поки не виявлено.
GoFundMe
GoFundMe — це популярна краудфандингова платформа, заснована у 2010 році, яка дозволяє користувачам збирати кошти для різних цілей. Вона відрізняється простотою використання: користувачі можуть створити кампанію, вказавши мету збору коштів, описуючи свою ситуацію та додаючи фотографії або відео.
На платформі можна організовувати збори для підтримки Збройних сил України. Багато використовують її для фінансування різних ініціатив, пов'язаних з гуманітарною допомогою, військовими потребами або благодійними проектами на підтримку ЗСУ.
Проте важливо дотримуватися правил платформи, зокрема надавати точну інформацію про цілі збору та використання коштів. Це допоможе залучити більше донорів і забезпечити прозорість кампанії.
Продаж контенту
Однак існують й інші способи заробітку. Зокрема монетизація того контенту, який читачі можуть отримати ексклюзивно, а не просто побачити на сайті. Сайт може продавати:
- унікальні цікаві статті, які можна прочитати за окремою підпискою;
- гіди;
- інструкції;
- майстер-класи;
- електронні і паперові книги з дотичної тематики;
- особисті консультації власника з тої чи іншої теми тощо.
Обмежень на цю тему існує два: ресурси, що потрібні для виготовлення ексклюзивного контенту, і те, наскільки багато людей готові його купити. Для популярного модного блогу книга-порадник може добре розійтися (наприклад, можна подивитися на кейс блогу Майї Тульчинської в соцмережах і її ж книги «Балачки навколо шафи» та «Я забула труси»). Але якщо сайт поки не дуже відвідуваний, то буде важко окупити створення книги. Тим паче що примірник з малого накладу традиційно коштує дорожче, аніж з великого. Якщо йдеться про спеціалізовані сайти — риболовля, будівництво, садівництво, дієтологія тощо, — то підказки, готові шпаргалки, які можна мати під рукою, чи консультації зі складних тем можуть бути зручним додатком до постійного читання сторінки, і читачі захочуть їх мати.
Ще з ковідних часів людям часто бракує спілкування, тому багато власників сайтів чи сторінок влаштовують розмовні чи звичайні стріми, щоб учасники відчували себе частиною навколоблогового ком’юніті.
Продаж реклами
Продаж реклами полягає в тому, що автор блогу напрацьовує прямі контакти з рекламодавцями і виконує замовлення. Це може бути так званий product placement, коли той чи інший продукт або лейбл з’являється у звичайному контенті. Наприклад, можна подивитися відео ellevika (якщо ви ще ніколи не бачили цих коротких гумористичних відео про взаємини країн, історію України тощо), і там буде купа ідеальних прикладів — від rozetka до малих брендів. В іншому випадку на сайт чи у блог в соцмережах приймається пост рекламодавця чи автор описує свої враження від тестування продуктів. Почасти як блогери, так і самі рекламодавці мають свої бази контактів, розцінки, і періодично взаємодіють.
Проте базу контактів такого роду треба напрацьовувати, потрібно налагоджувати продажі тощо. Тож продажі такого роду — самі по собі додаткова чимала робота.
Один зі способів монетизувати контент — продаж рекламних банерів і статей у своєму блозі. Для того, щоб робити це постійно, можна зареєструватися на одній з рекламних бірж. Там все робиться так, щоб пошук рекламодавця, розміщення, розрахунки, статистика були в одному місці і вимагали якомога менше додаткових кліків і зусиль. Це — так званий бідинг, де контакти між рекламодавцем і надавачем місця під рекламу відбуваються дуже швидко, у форматі своєрідного аукціону.
Ось кілька прикладів такої біржі.
Collaborator
Це — українська платформа, де продають пряму рекламу. Рекламодавці реєструються там і можуть домовлятися з власниками майданчиків про розміщення гостьових постів і статей.
Реєстрація на сайті безкоштовна, за транзакції Collaborator бере комісію від 10%, також існує версія Pro з додатковими функціями і, як обіцяють власники, можливістю заробити більше.
Реєструють сайти з трафіком від 5 000, або з меншим, якщо тема дуже вузька і нішева. Крім того, маркетологи Collaborator розглядають, наскільки активна аудиторія. Окрім сайту, монетизувати можна також канал Telegram.
Admixer
Компанія активно діє на території України, зокрема відома колаборацією з Kyivstar: у спільній розробці компаній інструменти з аналізу великих баз даних для більш точно таргетованої реклами. Це — теж біржа прямої реклами, яка об’єднує різні інструменти і різні майданчики, зокрема і зарубіжні, локальні тощо.
Links.ua
Біржа обміну лінками, що дозволяє швидко розміщувати тексти з посиланнями, які допомагають SEO. Система українська (зареєстрована на ФОП, висновки з цього робити вам), 20% комісії віддається на допомогу ЗСУ. Все просто — можна продавати розміщення на своєму сайті, можна купувати лінки самим. Треба враховувати, що індексацію статті з посиланням система не гарантує. Це пояснюють все більшою розповсюдженістю ШІ та ускладненням вимог пошукових систем.
Більше про українські біржі з продажу реклами та посилань читайте у цій статті: Основні біржі вічних посилань.
Продаж реклами через Google Adsense
Можна напряму зареєструватися в Google Adsense. Далі ви створюєте рекламний блок у своєму кабінеті, отримуєте код, який треба розмістити на сторінках сайту — і у вас демонструється реклама приблизно релевантної тематики, а ви отримуєте нарахування за окремі кліки. Гроші виплачують при накопиченні певної суми на рахунку.
Обмеження програми фактично зводяться до обмежень законодавства щодо сайтів із забороненою тематикою. Раніше на цій платформі існувало обмеження в три рекламні блоки на сторінці, але тепер воно зняте. Власники сайтів можуть керуватися виключно власним здоровим глуздом.
Читайте докладніше: Як використовувати Google Adsense для монетизації сайту
Партнерські програми
Почасти компанії налагоджують співпрацю з великими блогами чи блогерами таким чином, що платять їм за кожного приведеного клієнта чи кожну транзакцію. У книжкових блогерів і оглядачів косметики це можуть бути промокоди на покупки у певних крамницях, іноді також використовують реферальні лінки, які автори розміщують на своїх сайтах. Тут оплата йде уже не за клік, а за завершену транзакцію.
Розрахувати дохід від усіх цих способів монетизації не дуже просто: він сильно залежить від регіону, тематики і, головне, відвідуваності блога. Але, як у кожній справі, тут головне почати і наполегливо розвиватися.
До речі, в Cityhost також є партнерська програма, яка дозволяє отримувати до 10% від оплат рефералів та виводити їх на банківську карту.
Продаж мерчу
Як правило, продаж футболок, сумок, якихось дотичних до теми товарів (комп’ютерних мишок, пензликів, наборів для рукоділля тощо) має сенс тоді, коли блог уже дуже впізнаваний і має справді палких шанувальників. Зазвичай для друку обирають якийсь впізнаваний мем чи вислів з блогу, бажано такий, який став уже ходовим серед читачів.
Мерч з уже впізнаваною фразою «Хай квітне український YouTube» можуть придбати шанувальники каналу «Історія без міфів» та його ведучого Вадлена Мараєва.
Продаж мерчу теж потребує налагодження процесу, тож включатися в це має сенс тоді, коли ви розумієте, хто буде його виготовляти, хто — бігати на пошту і відправляти, де зберігатиметься вся продукція, а головне — яка ціна для покупців є прийнятною, і скільки їх потенційно є. Дуже гарним варіантом для початку може стати продаж за попереднім замовленням, коли і покупці певні, що отримають бажаний кухлик чи худі, і ви не переживаєте, що опинитеся з партією товару, в яку закопані чималі гроші.
Проте у всіх таких творчих способів монетизації є один загальний недолік: вони набагато складніші і вимагають більше енергії, ніж просто розміщення реклами, про яке ми говорили на початку статті. Чи можуть вони принести більше грошей, сказати складно: це надто залежить від підходу автора і відвідуваності сайту, а також від того, наскільки вірно під аудиторію дібрано спосіб монетизації. Втім блог — це бізнес і регулярна робота, і пошук джерела грошей — її вагома частина. Тож треба не полишати спроб, навіть якщо на початку виявилося важко.
Навіщо оформлювати дохід з блогу та як зареєструвати ФОП
Ви створили інтернет-проект, почали отримувати трафік та використовувати описані нами способи монетизації блогу. При регулярному отриманні коштів з блогерської діяльності рано чи пізно вами зацікавиться податкова служба, адже відповідно до законодавства (Податковий кодекс України (Статті 164 та 177 ПКУ) та Закон України «Про податок на доходи фізичних осіб») кожен громадянин має сплачувати податки. Окремо регулюються і міжнародні надходження коштів: згідно з пунктом 11 статті 170 ПКУ дохід з іноземних джерел (наприклад, Google Adsense) підлягає оподаткуванню в Україні.
Але ж деякі українці монетизують блог, отримують гроші і не сплачують податки, чому я маю їх платити? Кожен самостійно вирішує, як йому краще діяти, але потрібно розуміти ризики за несплату податків:
- штраф — згідно зі статтею 123 ПКУ податкова служба має право накласти штраф у розмірі 25% від суми несплаченого податку;
- збільшення штрафу — повторне порушення призведе до збільшення штрафу до 50% від суми несплаченого податку;
- пені — згідно зі статтею 129 ПКУ за кожен день прострочення сплати податків нараховується пеня в розмірі 120% річної облікової ставки НБУ, яка діяла на день виникнення податкового боргу.
Однак не варто боятися та відразу після створення блогу реєструватися як фізична особа-підприємець. Треба розуміти, що на отримання стабільного трафіку можуть знадобитися 3, 6 і більше місяців. Так само ті $100 від Гугл Адсенс (мінімальна сума виводу коштів) можна накопичувати місяцями. Але, коли вже почнете стабільно заробляти на своєму інтернет-проекті, тоді варто офіційно сплачувати податки, щоб уникнути вищеописаних проблем.
Юридичне оформлення доходу з блогу: покрокова інструкція
Почали монетизувати блог та отримувати регулярний дохід — зареєструйтеся як фізична особа-підприємець. Власникам сайтів та YouTube каналів краще оформлювати ФОП 3 групи, адже перша розрахована лише на ринкових торговців, а друга не дозволяє працювати з нерезидентами, відповідно, не вдасться отримувати іноземні платежі (деякі платформи для донатів, Google Adsense та інші подібні програми). Натомість 3 група дасть можливість працювати з іншими ФОП та юридичними особами, а обмеження суми річних надходжень зросте до 8 мільйонів 285 тисяч 700 гривень.
Розглянемо покрокову інструкцію, як блогеру зареєструвати ФОП 3 групи в Україні через інтернет.
Крок 1 — Реєстрація ФОП через портал ДІЯ. Перейдіть на відповідну сторінку порталу, натисніть «Подати заяву» та авторизуйтеся. Вам запропонують декілька способів, враховуючи BankID та Дія.Підпис.
Потім пройдіть декілька етапів подачі заяви:
- Виберіть громадянство, адресу реєстрації та УНЗР (додаток Дія → три крапки поряд з ID карткою або закордонним паспортом → Повна інформація).
- Виберіть один або декілька КВЕДів (види економічної діяльності). Власнику блогу підходять КВЕД 63.12 (вебпортали), 63.99 (надання інших інформаційних послуг), 73.11 (реклама). На сторінці ви зможете ввести назву діяльності та побачити відповідні КВЕДи, плюс є приклади.
- Вкажіть, чи вели підприємницьку діяльність на спрощеній системі оподаткування в цьому році.
- Виберіть тип оподаткування. В нашому випадку слід обрати Спрощену систему оподаткування — 3 група.
- Вкажіть місце провадження господарської діяльності. Ви ведете інтернет-діяльність, тож варто обрати «у межах всієї території України».
- Виберіть, чи хочете зареєструватися платником податку на додану вартість. Коли мова йде про монетизацію блогу, то це не є обов'язковим.
- Перевірте контактні дані та заяву, підпишіть її електронним підписом та надішліть на перевірку.
На отримання результату потрібно 2 робочі дні. Статус заяви можна перевірити в кабінеті громадянина, а після схвалення — відповідне повідомлення з'явиться теж у вашому кабінеті та надійде на електронну пошту.
Крок 2 — Відкриття банківського рахунку для ФОП. Для отримання доходів від підприємницької діяльності фізична особа-підприємець має використовувати відповідний рахунок. Його можна відкрити в будь-якому банку, наприклад, Monobank пропонує повністю дистанційне обслуговування та окремий зручний бухгалтерський кабінет. Послуга надається безкоштовно.
Крок 3 — Сплата податків та звітування. Вам потрібно кожний квартал до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом, сплачувати 5% від чистого доходу. Плюс потрібно щоквартально до 20 числа місяця після закінчення кварталу робити єдиний соціальний внесок (ЄСВ), який становить 22% від мінімальної заробітної плати.
І не забувайте вчасно подавати звітність, використовуючи електронний кабінет платника податків або сервіси електронної звітності. Вам знадобиться раз у квартал подавати податкову декларацію платника єдиного податку, тобто всього за рік потрібно надати податковій 4 звіти. Також потрібно у складі річного звіту подати звіт по єдиному соціальному внеску.
Чи може блогер офіційно отримувати донати
На початку статті ми детально описали такий популярний спосіб прямої монетизації блогу як донати. І тут виникає питання, як отримувати донати, якщо фізична особа-підприємець не може отримувати пасивних доходів, враховуючи грошові подарунки та пожертви?
Нічого складного немає, якщо ви використовуєте вказані сервіси, наприклад, Patreon або Donatello. Вам достатньо виводити з них кошти на рахунок ФОП, сплачувати єдиний податок та ЄСВ, вчасно подавати звітність в податкову службу.
В сучасному світі власники невеликих блогів, інформаційних сайтів, YouTube каналів можуть використовувати відразу декілька способів заробітку, враховуючи партнерські програми, донати, продаж реклами тощо. При виборі найкращого для свого інтернет-проекту методу монетизації враховуйте тематику контенту, розмір трафіку та уподобання відвідувачів, а також експериментуйте з різними форматами реклами.
Коли ж почнете отримувати стабільні надходження коштів з блогу, обов'язково юридично оформіть дохід, щоб уникнути проблем з податковою службою. Цей процес займе всього 10-15 хвилин, дозволить співпрацювати з великими клієнтами та спокійно заробляти в інтернеті!