У попередній публікації ми вже розглядали, що таке юзабіліті сайту і як воно впливає на ранжування. Тепер же розберемо, як правильно аналізувати веб-ресурс на зручність користування.
Спеціально для цього нижче наведено чек-лист юзабіліті сайту. Слідуючи йому, ви зможете зрозуміти, наскільки веб-ресурс зручний для користувачів та виявите недоліки, які треба виправити.
Що таке чек лист юзабіліті сайту? Це список пунктів, на які треба звертати увагу. Або, інакше кажучи, покрокова інструкція – проста і зрозуміла навіть новачкам.
Основні вимоги до юзабіліті сайту
- Швидке завантаження сторінок. Користувачі не будуть довго чекати відкриття сайту. Підождуть пару секунд – і покинуть його. Перевірити швидкість завантаження веб-ресурсу можна за допомогою будь-якого спеціалізованого сервісу. Наприклад, PageSpeed Insights від Google.
- Кросбраузерна верстка. Сайт повинен нормально відображатися в будь-якому браузері. І на будь-якому моніторі незалежно від розміру екрану.
- Адаптивність під мобільні пристрої. Сайт повинен коректно відображатися на будь-якому смартфоні чи планшеті. Адже частка мобільних користувачів становить понад 50% (тобто, користувачі частіше відвідують сайти зі смартфонів, ніж з ПК).
- Однаковий стиль. Інтерфейс веб-ресурсу (шапка, меню, підвал) зроблений в одному стилі.
- Перезавантаження сторінки при виборі мови. Відмовтеся від перенаправлення на головну при виборі іншої мови на мультимовному сайті. Сторінка повинна просто перезавантажуватися в тому ж вікні.
- Розташування логотипу фірми. Оптимальне місце розміщення – верхній лівий кут. Причому логотип повинен бути клікабельним.
- Структура сторінок. Кожна сторінка повинна бути заповнена так, щоб користувачі визначали тематику сайту на першому екрані (по слогану, зображенням, заголовкам).
- Контакти компанії. Вони обов'язково вказуються в шапці та футері сайту.
- Фавікон, що легко запам’ятовується. Він відображається не тільки у вкладці браузера, але й у видачі Яндекса.
- Легке закриття спливаючих вікон. Це мінімізує роздратування користувачів.
- Відсутність музики у фоновому режимі. Відмовтеся від автоматичного включення музики. Це тільки дратує.
- Кнопка «Вверх». Вона обов'язково повинна бути на сайті – для можливості швидкої прокрутки вгору.
- Налагоджена сторінка 404. Чим краще вона оформлена – тим вище ймовірність, що користувач продовжить вивчення сайту.
Оцінка візуального сприйняття
Оцінка зручності сайту для користувачів виконується наступним чином:
- Визначте загальне враження про веб-ресурс. Дизайн повинен бути приємним та не викликати відторгнення.
- Перевірте, чи немає занадто яскравих кольорів. Їх використання дозволяється, але в помірній кількості.
- Переконайтеся, що сторінки не завалені різними елементами. Але при цьому і не порожні.
- Перевірте відображення блоків. Переконайтеся, що вони не з'їжджають, не вилазять за рамки і розташовані приблизно на одному рівні по відношенню один до одного.
- Перевірте, що між блоками відсутній порожній простір. Особливо в нижній частині. Інакше відвідувачі вирішать, що сторінка закінчилася, і прокручувати її далі немає сенсу.
- Переконайтеся, що кнопки і блоки мають оптимальний розмір.
- Перевірте кількість елементів с анімацією. Від неї рекомендується відмовитися (або використовувати її по мінімуму).
- Переконайтеся, що вся важлива інформація знаходиться у верхньому лівому кутку. Згідно зі статистикою саме туди найчастіше дивляться користувачі.
Аналіз юзабіліті веб-ресурсу по навігаційним інструментам і пошуку
Чек лист по оцінці юзабіліті кнопок і лінків:
- Якщо навести курсор на активний елемент, він зміниться на «руку».
- Кожна кнопка клікабельна, має зрозумілий опис.
- Кнопки скасування дії знаходяться на відстані від кнопок, що підтверджують дію (щоб виключити випадкове натискання).
- Користувач повинен розуміти, куди веде конкретне посилання (за рахунок його анкору або тексту поруч з ним).
- Посилання повинні мати оптимальну довжину і стандартний зовнішній вигляд (синій колір, після кліка – змінюється на фіолетовий).
Чек-лист з перевірки юзабіліті веб-ресурсу по навігації:
- Меню доступно з будь-якої сторінки. І розташоване воно завжди в одному місці.
- У мобільній версії сайту меню приховане, і з'являється при натисканні на спеціальну іконку.
- На сайті є «хлібні крихти», за якими користувачі зрозуміють, де знаходяться. І при необхідності зможуть повернутися на попередні рівні.
- Сторінки «Умови оплати», «Умови доставки», «Контакти» легко доступні.
- Пункти меню лаконічні і починаються з великої літери.
- За назвою заголовка H1 відвідувачі повинні зрозуміти, про що ця сторінка.
- Внутрішня перелінковка продумана грамотно, без тупиків. Для цього на кожній сторінці повинно бути мінімум 2-3 посилання, що ведуть на інші товари, розділи, статті.
Чек-лист з перевірки юзабіліті форми пошуку:
- Пошукове поле всього одне. І розміщено воно в правому верхньому куті.
- При натисканні ЛКМ, поле стає активним. А всередині нього відображається курсор.
- Пошуком зручно користуватися (він починається при натисканні спеціальної іконки або кнопки Enter; запити з помилками виправляються автоматом і т.п.).
- При введенні перших букв відображається перелік релевантних запитів.
- Показується повна інформація про результати (кількість сторінок і т.п.).
- При відсутності результатів пошуку відвідувачеві пропонуються альтернативні рішення (ввести інший запит і т.п.).
- На сайті є розширений пошук (якщо він потрібен).
Чек-лист для перевірки юзабіліті текстового контенту
- Текст розділений на абзаци, має підзаголовки, маркіровані або нумеровані списки. Загалом, легко читається. Окремим плюсом буде наявність зображень і таблиць.
- Колір шрифту не зливається з фоном.
- Текст написаний не заради SEO, а для людей. Містить максимум корисної інформації.
- Числа в тексті пишуться цифрами. А надто великі – розділяються пробілами для кращого сприйняття (наприклад, 1 200 500).
- Заголовки лаконічні, зрозумілі, передають суть сторінки.
- Якщо в блозі публікується різноманітний контент, його треба розділяти по темам.
- Після тексту йде блок з іншими статтями, щоб зацікавити користувачів залишитися на сайті.
- У тексті проставлені лінки на інші статті або товарні картки, категорії, підкатегорії.
- Для всіх сторінок застосовується однаковий шрифт (в ідеалі 12-16 пікселів).
- Шрифт зручно читається при будь-якому масштабі сторінки.
Чек-лист з перевірки юзабіліті зображень і відеороликів:
- Використовуються тільки якісні картинки.
- Фото підбираються під вміст сторінки і несуть певне смислове навантаження.
- Зображення повинні бути однаковими (за розміром, фону, ракурсу).
- Фото можна дивитися в повній роздільній здатності (при необхідності).
- Відеороликами на сайті можна управляти на свій розсуд: включати, ставити на паузу, вимикати звук.
Аналіз юзабіліті засобів зворотного зв'язку та комунікації з покупцями
- Контактні дані вказуються в текстовій формі, а не у вигляді зображення (щоб їх можна було скопіювати при необхідності).
- На сторінці «Контакти» дозволено копіювати інформацію (тобто відсутній захист від копіювання).
- Контактні дані розміщуються в шапці і підвалі (щоб вони були видні на будь-якій сторінці).
- Обов'язково є засоби для швидкого зв'язку (online-консультант, форма зворотнього дзвінка, месенджери).
Також треба переконатися, що на сторінці «Контакти» є:
- точна адреса;
- номери телефонів (в ідеалі – різних операторів);
- поштова адреса;
- робочий графік;
- посилання на соцмережі;
- форма зворотного зв'язку;
- місце розташування компанії на карті;
- карта проїзду і фото будівлі (особливо, якщо офіс знаходиться у важкодоступному місці).
Юзабіліті форми зворотного зв'язку
- Форма знаходиться в зручному місці на сторінці «Контакти».
- Для відправки повідомлення не треба реєструватися – достатньо вказати пошту або номер телефону, куди прийде відповідь. Якщо користувач випадково закриє форму – текст повинен зберігатися.
- На пошту/телефон приходять оповіщення про відповідь користувача.
Online-консультант
- Іконка чату добре помітна, але при цьому не закриває основний контент.
- Відправляти повідомлення можна в будь-який час доби (користувач бачить, в мережі консультант чи ні).
- Якщо консультанта немає в мережі, користувачеві пропонується залишити свої дані для зв'язку з ним в робочий час.
- В онлайн-чаті відображається реальне фото співробітника магазина.
Коментування
- У користувачів повинна бути можливість коментувати статті і інші відгуки без реєстрації. При випадковому закритті сторінки набране повідомлення зберігається.
- Щоб уникнути помилкових відгуків можна додати швидку авторизацію через соцмережі.
Аналіз юзабіліті товарних категорій онлайн-магазину
- На сторінці відображається не більше 15-20 товарів.
- У відвідувача є можливість вибрати кількість товарів, які будуть відображатися в списку.
- Рекомендується наявність окремих розділів з популярними/новими моделями.
- Товар повинен містити фото, назву, ціну, кнопку «Замовити» і іконку розпродажі, якщо така є.
Перевірка юзабіліті фільтрів
- Відвідувач може вибирати різні параметри фільтрації, а тільки потім дивитися результат.
- Кнопка «Показати» або «Застосувати» добре помітна.
- Взаємозалежні фільтри синхронізуються досить швидко. І без перезавантаження сторінки.
- Фільтри, за якими немає результатів, неактивні (щоб виключити нульовий результат).
- Користувач бачить кількість товарів, що підходять під вибрані фільтри.
- URL сторінки динамічно змінюється при виборі фільтрів.
- Обов'язково є кнопка «Відмінити все» (щоб відобразити стандартний перелік товарів).
Коректність сортування
- Популярні товари відображаються першим у списку, відсутні – останніми.
- Користувач може створювати індивідуальне сортування (від дешевих до дорогих, новинки і т.п.).
- Відвідувач повинен бачити, яке сортування застосовується в даний момент.
Для реалізації всіх цих моментів потрібен нормальний движок. Про те, яку вибрати CMS для інтернет-магазину ми розглядали раніше.
Перевірка юзабіліті реєстраційних форм та кошику
Чек-лист з перевірки зручності форми замовлення:
- Кількість обов'язкових для заповнення полів має бути мінімальною (і всі вони розміщуються в одну колонку).
- Обов'язкові для заповнення поля повинні виділятися на фоні інших.
- У полі для заповнення паролю має відображатися кількість введених символів.
- Заповнення форми повинне бути зручним (переходити на інші поля можна курсором або клавішами, заповнені рядки візуально відрізняються від незаповнених).
- Всі пункти детально описані, при необхідності є підказки.
- Обов'язково перевіряється введена користувачем інформація. При неправильному заповненні якогось поля виводиться повідомлення, де і яка помилка допущена.
- При наявності помилок введені в інших полях дані не видаляються.
- До відправки форми користувач має можливість редагувати будь-яке поле.
Юзабіліті реєстраційної форми
- Користувач повинен розуміти, які плюси дає реєстрація на сайті.
- Ідеально, якщо замість логіна буде автоматично «запам’ятовуватися» e-mail користувача.
- Обов'язково повинна бути можливість авторизації через популярні соціальні мережі.
- Відмова від поштової розсилки здійснюється за пару кліків.
- Можна автоматично пройти реєстрацію при оформленні покупки (щоб не вводити однакові дані 2 рази).
- Після реєстрації та оформлення покупки на e-mail приходить відповідний лист.
Оцінка юзабіліті кошику
- Кошик має добре помітну іконку і знаходиться в звичному для всіх місці.
- При додаванні продукції в кошик – він змінюється, з'являється цифра, що відображає кількість доданих до нього товарів.
- На сторінці «Кошик» немає ніякої зайвої інформації.
- Показується вся необхідна інформація про продукцію: найменування, фотографії, опис, кількість одиниць, ціна і підсумкова вартість до оплати.
- Назви кожної моделі клікабельні. Клієнт може прямо з кошика відкрити будь-яку товарну картку.
- Користувач може змінювати кількість товарів прямо в кошику, а не додаючи кожен з них поштучно.
- Відвідувачу надається можливість додати або видалити товар. Підсумкова вартість перераховується без перезавантаження сторінки.
- Після оформлення покупки кошик очищається.
Підсумки
Тепер ви напевно розумієте, чому так важливо дотримуватися чек-листу юзабіліті сайту. Так, інтернет-магазину потрібен надійний і недорогий хостинг сайтів, зручний дизайн, грамотно розроблена структура і т.д. Але важливість юзабіліті сайту для пошукової оптимізації важко переоцінити. Якщо користувачі будуть заходити і відразу виходити – то не має значення, наскільки крутим являється інтернет-магазин. Поведінкові фактори будуть поганими, і пошукові системи показуватимуть веб-ресурс далеко за межами ТОП-10. Аби цього не допустити, пройдіться по всім чек-листам та постарайтеся виправити максимум недоліків на вашому сайті.
Публікація була пізнавальною? Тоді поділіться нею в соціальних мережах і додавайтеся в наш Telegram канал. Нагадаємо, що замовити дешевий хостинг ви можете у хостинг-компанії CityHost. З технічних питань звертайтесь до онлайн чату або по телефону ☎️ 0 800 219 220.