CityHost.UA
Допомога і підтримка

Договір на створення сайту – як убезпечити себе під час розробки

 8796
08.11.2021
article

Веб-сайт – один із необхідних елементів маркетингового просування бізнесу. Це представництво компанії в інтернеті, де найбільше шансів знайти свого клієнта. Наявність веб-сайту вже перестала бути розкішшю чи привілеєм – зараз це вже невід'ємна частина кожної компанії.

Що таке веб-сайт із юридичної точки зору? Чіткий опис правового поняття можна знайти у Законі України "Про авторське право та суміжні права".

Якщо говорити коротко, веб-сайт — це структуровані дані, об'єднані в рамках одного домену, які є об'єктом авторського та суміжного права.

 

 

Навіщо потрібен договір?

Буває, що бізнесмен замовляє сайт у фрілансера і всі зобов'язання обговорюються в усній формі. Така співпраця має багато підводних каменів. Головний недолік полягає в тому, що без офіційного договору за фактом ніхто нікому нічого не винен. Виконавець може затягнути терміни, зробити зовсім не те, що замовляли, а замовник може не оплатити роботу.

Але й у випадку, коли обидві сторони поводяться порядно, відсутність договору здатна спровокувати труднощі та непорозуміння. Кожен учасник процесу може на свій лад зрозуміти озвучену інформацію, а не обговорені моменти можна трактувати як завгодно.

Тому договір на створення інтернет-сайту — це спосіб убезпечити обидві сторони не лише від відверто нечесних дій. Він допомагає врегулювати всі нюанси роботи, розподілити права та відповідальність, продумати наперед усі можливі сценарії співпраці.

Читайте також: Що таке сайт-агрегатор: типи агрегаторів, розрахунок заробітку та покрокова інструкція створення

Підготовка до підписання договору

Складанню та підписанню договору передують переговори, де замовник озвучує завдання, а виконавець пропонує варіанти їхньої реалізації. Насамперед замовнику пропонується заповнити бриф. У ньому є список базових питань, необхідних розробнику для розуміння завдання — специфіка компанії, посилання на вже наявні веб-ресурси (якщо є), список ключових слів, бажані розділи на веб-сайті, додаткові побажання і таке інше. Кожен розробник складає свій бриф.

Замовнику не варто пропускати заповнення брифа, сподіваючись, що всі питання вдасться обговорити в процесі. Цей документ допомагає розробнику сформулювати завдання та розуміння проекту, а відповіді ляжуть в основу договору.

Тип договору

Для розробки веб-сайту можуть підійти договір на надання послуг та договір підряду. Але в першому випадку робиться фокус на процес розробки (послугу). Замовнику не так важливий процес, як результат, тому для такої співпраці краще вибрати договір підряду, в якому увага зосереджена саме на кінцевому продукті, тобто на веб-сайті.

Хоча за основу можна взяти типовий договір на розробку сайту, все ж таки кожний веб-ресурс унікальний, і підхід до оформлення співпраці теж має бути індивідуальним. Тому стандартний документ використовується як приклад, а всі тонкощі прописуються окремо під кожний проект.

Що важливо у договорі?

Тепер обговоримо, які ключові моменти обов'язково потрібно описати при складанні документа.

Чіткі формулювання

У договорі мають бути чітко окреслені результати кожного етапу взаємодії, терміни виконання, критерії, за якими робота вважається виконаною.

Наприклад, "замовник зобов'язується виконати роботи зі створення веб-сайту" — це розмите формулювання. Виходить, що замовник може зробити будь-який веб-сайт, і умови будуть дотримані. Але якщо додати слова "згідно з технічним завданням", з'являється орієнтир, за яким можна вважати роботу виконаною.

Потрібно врахувати всі якісні та кількісні показники: час, розмір, формат, спосіб надання результату. Наприклад: "Замовник зобов'язується перевірити роботу протягом п'яти днів і надіслати електронною поштою відповідь у вигляді текстового документа з коментарями та поправками".

Поділ робіт на етапи та чіткий опис кожного

Розробка веб-сайту – це не лише процес його створення. Різні розробники та агенції пропонують різний набір послуг. Може бути, що виконавець сам здійснює дослідження ринку та веб-сайтів конкурентів, пропонує концепцію, дизайн, самостійно робить контент. В інших ситуаціях компанія сама проводить всю маркетингову підготовку та формує концепцію, а розробник просто отримує готове ТЗ та всі матеріали. Іноді компанія самостійно замовляє домен та хостинг, в інших випадках реєстрацією займається виконавець.

Потрібно обговорити та розписати кожен етап, від початку і до кінця.

Буває, що замовнику недостатньо лише створити веб-сайт, необхідне його подальше розкручування в мережі або адміністрування. Тоді укладається договір на розробку та просування сайту або договір на розробку та супровід сайту.

Терміни виконання

Недостатньо описати послідовність дій, необхідно ще й виставити часові рамки для всіх етапів:

  1. Надання замовником матеріалів;
  2. Надання виконавцем макету;
  3. Виконання основних робіт;
  4. Перевірка замовником;
  5. Внесення правок;
  6. Додатковий час для подолання форсмажорних обставин (і що вважається такими обставинами);
  7. Термін прийому роботи;
  8. Термін, у котрий замовник повинен оплатити роботу.

Рівні права та обов'язки обох сторін

Обидві сторони мають нести однакову відповідальність. Якщо в договорі прописаний штраф для розробника за несвоєчасну здачу проекту — значить, аналогічний штраф потрібно прописати для замовника за несвоєчасне подання необхідної інформації. А що робити, якщо робота виконавця затяглася через недостатньо організовану комунікацію з боку замовника? Отже, треба прописати, які зобов'язання бере на себе кожна сторона із забезпечення своєчасного початку робіт.

Не повинно бути перекосів, коли одна сторона несе відповідальність, а інша лише має права.

Чи потрібно прописувати ТЗ у договорі?

Найкращий вихід — це рамковий договір, в якому описані всі основні положення. Конкретика у вигляді технічного завдання виноситься в додаток до договору на розробку сайту.

Залучення субпідрядників

У процесі створення веб-сайту виконавець може залучати третіх осіб (дизайнерів, копірайтерів, маркетологів). Потрібно прописати, що він має таке право, але несе повну відповідальність за якість кінцевого продукту.

Комунікація між замовником та підрядником

У договорі на створення сайту необхідно прописати, хто конкретно є представниками замовника та підрядника: П.І.Б., посада, контакти. Це відповідальні особи, до яких можна звертатися з питаннями, і відповіді яких вважаються офіційними. Представник замовника зобов'язаний постійно спілкуватися з виконавцем та надавати йому всебічну інформаційну підтримку.

Оскільки веб-сайт — багатогранний продукт, може бути таке, що прийматимуть рішення відразу кілька співробітників компанії-замовника. Один займається дизайном, інший контентом, третій – фінансовими питаннями. Потрібно вирішити, як відбуватиметься комунікація:

  1. Один представник передає питання профільним фахівцям та дає відповіді розробнику;
  2. Виконавець контактує з окремим представником з кожного напрямку.

Потрібно уникати ситуацій, коли співробітники приймають рішення поза своєю компетенцією, або ще гірше — дають суперечливі вказівки з одного питання.

Матеріали для розробки

Замовник зобов'язаний надати підряднику логотипи, корпоративні кольори, фотографії та інші матеріали, необхідні для роботи. Весь перелік має бути присутнім у тексті договору.

Зазначається формат, у якому надається інформація: всі матеріали приймаються у певних файлових розширеннях, є вимоги щодо розміру та якості зображень, тексти також повинні надаватися у зручному форматі (файли DOCX, посилання на Google Docs).

Виконавець також може запропонувати замовнику матеріали, якщо, наприклад, в нього є якісні фотографії на тему веб-сайту. При цьому мають бути гарантії, що їх використання не порушуватиме авторських прав третіх осіб.

Це можна зафіксувати у договорі двома способами:

  1. У разі порушення авторських прав виконавець несе повну правову та фінансову відповідальність;
  2. Виконавець надає документи, що підтверджують право використання матеріалів зі стороннього джерела (купівля, оренда).

Питання авторського права

Обов'язково прописується, кому належать майнові та авторські права на веб-сайт та його матеріали після завершення роботи. Сюди належать унікальний код, тексти, зображення, відео, дизайнерська робота.

Потрібно також зазначити:

  • чи може виконавець продовжувати використовувати окремі матеріали після публікації веб-сайту без узгодження із замовником,
  • які санкції застосовуються, якщо розробник продовжує комерційне використання матеріалів, права на які передані замовнику,
  • порядок дій у разі використання матеріалів веб-сайту третіми особами.

Внесення змін до ТЗ у ході робіт

Поки йде розробка, може статися, що замовник вирішив внести зміни. Ця ймовірність також має бути врахована — коли і скільки змін можна вносити, чи виплачується додаткова винагорода за цю роботу.

Фінансові питання

Під час формування документа конкретизуються такі нюанси:

  • Порядок оподаткування;
  • Розрахункова валюта;
  • Рахунок для переказу коштів;
  • Коли оплата вважається отриманою (після списання з рахунку замовника або після надходження на рахунок виконавця);
  • Спосіб підтвердження отримання оплати.

У процесі розробки підряднику доводиться оплачувати послуги, які він не може надати: домен, хостинг, SSL-сертифікат, предметна фотозйомка товарів, тексти від копірайтерів тощо. У договорі має бути сказано, чи ці суми включені в оплату розробнику або замовник розраховується за ці послуги окремо.

Прийом роботи

У фіналі замовник приймає роботу або не приймає, пояснюючи своє рішення конкретними причинами. Суб'єктивні аргументи з розряду "мені не подобається" не враховуються. Відмовитися від прийому можна лише через невідповідність результатів технічному завданню.

Щоб замовник не зміг затягнути прийом робіт, можна внести такий пункт: якщо протягом такого-то терміну замовник не дає відповіді, робота вважається виконаною належним чином і необхідно здійснити оплату в повному розмірі.

Договір на розробку сайту захищає обидві сторони. Замовника – від недобросовісного виконання роботи, затягування строків та несподіваних результатів. Виконавця від багаторазових змін ТЗ, несвоєчасної сплати, необґрунтованих претензій. Складання такого документа вигідне обом, оскільки будь-які непорозуміння чи навіть конфлікти можна врегулювати у правовому полі.


Сподобалася стаття? Розкажіть про неї друзям:

Автор: Богдана Гайворонська

Журналіст (з 2003 року), IT-копірайтер (з 2013 року), контент-маркетолог Cityhost.ua. Спеціалізується на статтях про технології, створення та просування сайтів.

Спеціаліст-консультант: Олег Рівтін

CEO Cityhost.ua. Спеціалізується на маркетингу, пошуковій оптимізації, зв'язках із громадськістю.