Більшість доменних адрес в інтернеті — платні. У них різна ціна: є і зовсім дешеві, до 100 гривень за рік використання, є дорожчі. Середній домен можна купити за 300-500 гривень, що зазвичай і роблять власники сайтів.
Існують і преміум-домени, які коштують в рази дорожче і визначаються власниками доменної зони. Така адреса може коштувати кілька тисяч доларів завдяки своїй лаконічності та милозвучності. Користувачам легко її запам'ятати, а маркетологам зручно просувати сайт, використовуючи красиву назву.
Іноді в мережі можна прочитати, що преміум-домен — це будь-який дорогий домен. Але до цієї категорії відносяться лише ті, яким присвоїв вартість сам власник доменної зони. Це покупка адреси на первинному ринку, у реєстратора.
Коли вже зареєстрований домен перепродується іншому власнику — це вторинний ринок. Він рясніє безліччю різних механізмів накрутки цін на домени, і не всі вони є легальними.
Ввівши в пошуковик деякі привабливі адреси, іноді можна виявити не сайт, а оголошення про продаж. Хтось торгує адресами відомих торгових марок, купленими в інших зонах (в надії, що його викупить сама компанія), інші ж просто резервують зручні для бізнесу слова на кшталт sale, market, clothes, shop, product і так далі.
Наприклад, не всі адреси Вікіпедії належать самому ресурсу — хтось продає один з доменів за 800 доларів. До речі, wikipedia.tech продається вже за 4399 дол.
Ціни на домени накручуються "вручну". В цьому випадку вартість визначає не реєстратор, а перекупники, які часто беруть ці адреси за звичайною ціною.
За скільки можуть перепродавати домен?
Компанії готові платити шалені гроші за красиві домени, і часом ці суми викликають щире здивування.
Скільки? Зауважте самі: домен voice.com обійшовся власникам в $30 млн, sex.com викупив Payboy за $14,5 млн, а internet.com коштував $18 млн.
Найдорожчий домен, зареєстрований в мережі — lasvegas.com, який був проданий за $90 млн.
Ось так "пересічно" виглядає сайт, який сидить на "золотому" домені — ніколи і не здогадаєшся, у скільки він обійшовся власникам адреси.
А тепер давайте поговоримо про те, як працює вторинний ринок продажу адрес. У мережі існують два основних види заробітку на доменах: кіберсквоттинг і домейнінг.
Домейнінг
Домейнінг (або доменне інвестування) — це покупка милозвучних доменних імен і перепродаж їх зацікавленим компаніям. Це можуть бути галузеві назви або словосполучення, які можна використовувати в бізнесі (nails.best, town.info). Буває, що на момент покупки вони вже коштують недешево, тому інвестор ризикує коштами, намагаючись спрогнозувати, як продати домен дорожче і що буде популярним на ринку.
Домейнери купують багато різних адрес, а для перепродажу створюють сайти з вітринами, замовляють рекламу, займаються просуванням свого товару. Домени продаються на аукціонах і можуть принести дуже хороший прибуток.
Скільки вдасться заробити на домені — ніколи не вгадаєш. Це як торгівля предметами мистецтва — щоб продати товар дорожче, потрібно вміти правильно сформувати інтерес до нього.
Звичайно, покупцям така діяльність не приносить особливої радості — вони могли б зареєструвати той же домен набагато дешевше, якби його не встигли перехопити домейнери. Але цей метод вважається легальним, бо не порушує законів.
Одна з важливих відмінностей від кіберсквотингу — домейнери купують адреси, в яких не містяться назви вже зареєстрованих торгових марок. І друга відмінність — методи, якими користуються кіберсквотери для продажу доменів. Про них і поговоримо нижче.
Кіберсквотинг
Кіберсквотинг — це реєстрація доменних імен, що містять назви вже існуючих компаній або близькі за звучанням до них.
Що роблять кіберсквотери?
- Купують доменні імена з назвами торгових марок в інших доменних зонах. Якщо у сайту є адреса daewoo.com, то купується daewoo.biz або адреса з будь-яким іншим розширенням після точки.
- Вибирають сайт і купують домен зі схожим буквосполученням — наприклад, оригінальний сайт bag.com, а купується beg.com.
- Знаходять в реєстрі торгових марок нові фірми і викуповують адреси, співзвучні з їхніми назвами, доки їх не встигли зареєструвати власники. Компанія зазвичай змушена викупити адреси за більш високу вартість.
- Купують домени, які не змогли або забули продовжити власники. Такі перипетії можуть бути пов'язані з фінансовою скрутою, судовими провадженнями та іншими проблемами. Коли компанія повертається в колію і намагається відновити свій сайт, домен може бути вже куплений кібесквотерами.
Що потім відбувається з цими адресами? Є ряд прийомів, які використовують кіберсквотери для заробітку грошей.
- Пряма пропозиція власникам ТМ викупити адресу.
- Шантаж керівництва компаній з метою продати адреси дорожче, загрози розміщення негативу на доменах з назвою ТМ з метою підриву іміджу.
- Продаж підроблених товарів з сайту-клону, розміщеного на домені або вчинення шахрайських операцій.
Більшість методів кіберсквотинга шкодять власникам ТМ і покупцям, тому потрібно знати способи захисту від дій шахраїв.
Кіберсквотинг: як боротися
З кіберсквотингом можна боротися не лише за фактом виявлення крадіжки домену, але й превентивними методами. Що робити, щоб зберегти репутацію свого бізнесу та не дозволити присвоїти доменне ім'я?
Судитися і подавати скарги
По-перше, потрібно знати, що за законодавством торгова марка йде в пріоритеті перед доменним ім'ям. Власник ТМ має права на адресу, тому може відсудити її в кіберсквотера.
Більшість таких суперечок вирішуються в судах на користь власника ТМ, також можна звертатися до Антимонопольного комітету.
Але є певні труднощі, що перешкоджають правосуддю. Наприклад, кіберсквотери часто вказують при реєстрації вигадані особисті дані. Оскільки подавати в суд можна тільки на реальну людину, це стає проблемою.
Існує ще один спосіб відстоювання своїх прав — процедура UA-DRP. Це позасудова практика розв'язання доменних спорів, яка здійснюється в Центрі арбітражу та посередництва ВОІВ (nofollow). Ця практика стосується загальних міжнародних доменних зон, а в Україні поширюється на такі зони:
- ua
- com.ua
- kyiv.ua
- kiev.ua
- ivano-frankivsk.ua
- if.ua
- poltava.ua
- pl.ua
- uzhgorod.ua
- uz.ua
Не так давно Україна не входила в список країн, які можуть подавати скарги за процедурою UDRP, але з 2019 року цю можливість доступна і для нас.
Для доменної зони .ua розроблена спеціальна процедура, згідно з якою реєстрація доменів у цій зоні доступна тільки власникам однойменної торгової марки. Під час подачі заявки на реєстрацію домена ua потрібно надати номер ТМ і вказати дані її власника. Завдяки цьому домени з розширенням .ua захищені від кіберсквотерів.
Викуповувати всі можливі домени самостійно (захисний киберсквоттинг)
Так нерідко роблять великі інтернет-ресурси.
Якщо ви перевірите домени з назвою соцмережі Facebook в адресі, то побачите, що вони викуплені практично у всіх основних доменних зонах. Частина з них перенаправляє користувачів на основну адресу facebook.com, інша частина не містить ніякого контенту.
Всі суміжні адреси викуповують самі компанії для того, щоб шахраї не могли створити копії сайту і щоб при введенні імені з помилкою користувач потрапив на основний сайт, а не на фейковий сторінку.
Давайте подивимося на всім відомий YouTube.com. Всі адреси також викуплені, але спробуйте зайти на: youtube.site, youtube.club, youtube.tech, youtube.space, youtube.review та інші. Там порожньо. Як було насправді, можна дізнатися тільки у YouTube, але ймовірно, що сам відеохостер викупив ці домени, щоб уберегтися від створення дублів ресурсу.
Цей метод захисту не з дешевих, але бізнесмен точно знає, кому належать всі ці домени і спокійний за їх недоторканність.
На наступний день після покупки домену в Cityhost.ua клієнт отримує лист з пропозицією зареєструвати домени в інших, вільних зонах.
Стороння людина не може просто так дізнатися, хто зареєстрував адресу. У кожному домені містяться дані про власника, але в більшості випадків ця інформація прихована. Реєстратор зобов'язаний захищати персональні дані клієнта, тому навіть при наявності документів на ТМ реєстратор не дасть інформацію про людину, яка викупила домен. Отримати дані можна, наприклад, через суд або поліцію при наявності кримінального провадження.
Домейнінг і кіберсквотинг розрізняються методами. Кіберсквотинг — це пряме порушення законодавства, а домейнінг відноситься скоріше до способів інвестування. Але все ж кращий шлях для власників сайту — це шукати адреси на первинному ринку, що обійдеться набагато дешевше.
Ми рекомендуємо завжди брати домени тільки у акредитованих реєстраторів, а якщо ваші права порушені — не соромтеся звертатися до суду або в арбітражні інстанції.